Näissä jouluruoissa suositaan eniten valmiita vaihtoehtoja
Helppouden ja vaivattomuuden kaipuu näkyy yhä enemmän myös suomalaisten joulupöydissä, ja K-ryhmän kyselyn mukaan yli 90 prosenttia hyödyntääkin joulun ruoissa jotain valmisruokia tai puolivalmiita ratkaisuja. Useimmiten valmiina kerrotaan ostettavan joululaatikoita, pipari- ja torttutaikinoita, valmiita pipareita ja rosollia. Yllättäjä on valmisriisipuuro, jota harva kertoo ostavansa valmiina mutta jonka myynti on siitä huolimatta selvässä kasvussa.
Kaikista joulun ruoista ehdottomasti eniten suomalaiset kertovat ostavansa valmiina joululaatikoita. K-ryhmän kysely vastaajista 66 prosenttia kertoo ostavansa jotain laatikoita täysin valmiina kaupasta.
– Laatikot ovat kinkun ja kalojen ohella monille niitä tärkeimpiä joulun ruokia, ja perinteinen kolmikko eli peruna-, porkkana- ja lanttulaatikko ovat vuodesta toiseen myydyimmät versiot. Vaikka laatikoille on kysyntää kaikissa asiakasryhmissä, on pientä myynninkorostumaa havaittavissa vanhemmissa ikäpolvissa, kertoo Keskon osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Romppainen tiedotteessa.
Moni kyselyvastaaja tosin mainitsi laatikot myös ruokana, joka heidän mielestään kuuluu ehdottomasti valmistaa jouluna itse. Avoimissa vastauksissa korostui laatikoista juuri tietty versio, nimittäin imelletty perunalaatikko.
Pipareita kertoo ostavansa valmiina kaupasta 36 prosenttia kyselyn vastaajista, ja erityisesti valmiina ostaminen korostuu nuoremmissa ikäluokissa ja yksinasuvilla. Vaikka perinteiset paksummatkin piparit ovat edelleen monien suosiossa, on uutta tarjontaa tullut viime vuosina erityisesti maustettuihin ohuisiin piparkakkuihin. Perinteisen kardemumman lisäksi valikoimista löytyy nykyisin esimerkiksi appelsiinin, toffeen ja kahvin makuisia pipareita.
– Tämän vuoden maustetuista uutuuksista toistaiseksi eniten kysyntää näyttää olleen Annaksen cappuccinon makuisilla pipareilla, makuyhdistelmä on varmasti saanut monet kahvin ystävät kokeilemaan tuotetta. Suosio näyttää korostuvan erityisesti hieman vanhemmilla ikäryhmillä. Lisäksi kotimaisen Elosen Momma-pipariuutuus paahdetun voin maussa on herättänyt paljon kiinnostusta, kertoo Keskon tuotepäällikkö Suvi Harjapää.
Myös joulutorttu- ja piparitaikina ostetaan usein valmiina (54 %). Joulutortuissa trendaavat tänäkin vuodet erilaiset uudet täytevaihtoehdot, joita löytyy myös valmiina K-ruokakauppojen paistopisteiltä, kuten Fazerin glögikuula-joulutorttu ja joulutorttu Aura-juustolla.
Valmiina ostettavien joukossa yllättäjä on riisipuuro: sitä kertoo ostavansa valmiina vain seitsemän prosenttia kyselyn vastaajista. Riisipuuro saikin samassa kyselyssä eniten mainintoja ruokana, joka monista kuuluu tehdä alusta asti itse. Erityisesti moni mainitsi sen valmistamisen itse perinteeksi jouluaaton aamuna.
Tästä huolimatta valmisriisipuuron myynti on kuitenkin viime vuodet kasvanut voimakkaasti, ja esimerkiksi kuluvan vuoden tammi–lokakuussa riisipuuroa on myyty jo kymmenen prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Viime vuosina perinteisen riisipuuron rinnalle kauppoihin on tullut tarjolle myös täysin uudenlaisia herkutteluun soveltuvia riisipuuroja, kuten esimerkiksi vaniljan ja piparin makuiset valmisriisipuurot. Ne ovat houkutelleet myös kokonaan uutta asiakasryhmää ostoksille.
– Erityisesti piparinmakuiset uutuudet ovat tänä syksynä houkutelleet uusia kuluttajia puurohyllylle. Tuotteet ovat kiinnostaneet erityisesti lapsiperheitä ja nuorta kohderyhmää, kun taas perinteiset riisipuurot ovat enemmän aikuis- ja eläkeläistalouksien suosiossa, kertoo Romppainen.
Kysely tehtiin K-Kylä-asiakasyhteisössä lokakuussa. Vastaajamäärä 1 113, tulokset painotettu vastaamaan väestöä iän ja sukupuolen mukaan.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















