Varsinais-Suomen maanteillä siirrytään talvinopeusrajoituksiin keskiviikkona
Maanteillä siirrytään talvinopeusrajoituksiin keskiviikkona 29. lokakuuta. Vaikka Lounais-Suomessa ei useinkaan ole lokakuun lopussa vielä talvikelejä, pimeä aika tulee säännöllisesti kalenteriaikataulun mukaan. Alennetuilla nopeusrajoituksilla pienennetään pimeyden, hirvieläinten, märkien tienpintojen ja talviajan liukkauden aiheuttamaa kohonnutta onnettomuusriskiä. Myös mahdollisten onnettomuuksien seuraukset ovat alemmilla nopeuksilla lievemmät.
Useimmilla pääteillä otetaan käyttöön talviajaksi kesäaikaa alhaisemmat nopeusrajoitukset. Moottoriteiden nopeusrajoitukset 120 km/h muutetaan nopeusrajoitukseksi 100 km/h . Moottoritiejaksoilla, joilla on sään ja kelin mukaan vaihtuva nopeusrajoitus, voidaan 120 km/h nopeusrajoitusta käyttää 30.11. saakka valoisaan aikaan ja hyvissä keliolosuhteissa. Suurimmassa osassa pääteitä nopeusrajoitukset 100 km/h muutetaan nopeusrajoitukseksi 80 km/h talvikauden ajaksi. Kesäaikaiset rajoitukset jäävät kuitenkin voimaan joillekin tieosuuksille.
Nopeusrajoitusmerkit muutetaan yhtenäisinä tiejaksoina ja samanaikaisesti naapurimaakuntien ja urakka-alueiden kanssa. Rajoitukset tulevat voimaan heti, kun nopeusrajoitusmerkit on asetettu tien varteen. Keväällä tehdään erillinen päätös kesänopeusrajoituksiin siirtymisen ajankohdasta. Tavallisesti Suomessa siirrytään takaisin kesänopeuksiin maalis–huhtikuun vaihteessa.
Talvikeleillä ajaminen vaatii varovaisuutta. Alemmat nopeusrajoitukset parantavat turvallisuutta pimeään aikaan ja liukkailla keleillä. Ne lyhentävät jarrutusmatkoja ja antavat enemmän aikaa reagoida yllättäviin tilanteisiin. Tienkäyttäjiltä toivotaan varautumista vaihteleviin keliolosuhteisiin. Kannattaa vaihtaa ajoissa talvirenkaat, säilyttää liikenteessä riittävät turvavälit ja mukauttaa ajotapa keliolosuhteisiin. Talvihoidolla ei pyritä saamaan aikaan kesäkelejä. On normaalia, että vaihtelevissa keliolosuhteissa liukkautta saattaa esiintyä ajoittain ja ajoaika voi pidentyä. Pääteillä pyritään ennakoitavaan ja häiriöttömään liikenteeseen. Sen sijaan vähäliikenteisemmillä teillä on talvihoitolinjausten mukaista, että ajonopeutta hiljennetään keliolosuhteiden mukaan.
Hoitourakoissa talvikausi on jo alkanut ja urakoitsijat ovat valmiudessa talvikelien varalta. Aurauskepit on asetettu tienvarsille ja liukkaudentorjunnassa käytettävä suola ja hiekka on hankittu. Vaikka vielä ei olekaan varsinaisia talvikelejä, pääteillä on jo suolattu märkiä tienpintoja liukkauden estämiseksi.
Urakkasopimuksissa on määritelty, miten nopeasti eri hoitoluokan teillä ryhdytään toimenpiteisiin kelin huonontuessa, sekä toimenpideajat, joiden puitteissa tie pitää saada laatuvaatimusten mukaiseen kuntoon. Urakoitsija seuraa sääennusteita ja lähtee sen mukaan liikkeelle. Hoitotoimet toteutetaan ennalta määritellyssä järjestyksessä, jotta tiet voidaan hoitaa suunnitelmallisesti ja tehokkaasti. Poikkeuksellisissa keliolosuhteissa, kuten pitkään jatkuvassa tai sakeassa lumisateessa, laatuvaatimusten alittuminen on mahdollista. Tällaisissa tilanteissa urakoitsijan kalusto on käytössä ja auraus suoritetaan niin nopeasti kuin mahdollista. Aura-autoa saattaa joutua odottamaan normaalia pidempään.
Lounais-Suomessa talvikausien alkaminen on myöhentynyt ja kesto lyhentynyt. Talvet ovat myös erilaisia. Haastavat talvikelit ja sään ääri-ilmiöt ovat yleistyneet. Leutoina talvina ongelmat siirtyvät yleensä päällysteisiin, sillä runsaat vesisateet reikiinnyttävät päällysteet.
Tienkäyttäjien odotukset ovat usein korkeammalla kuin rahoituksen mahdollistama palvelutaso, mikä aiheuttaa pettymyksiä. Tienkäyttäjät toivovat talvihoidolta enemmän ennakointia ja nopeampaa liikkeellelähtöä. Keliolosuhteet vaikuttavat oleellisesti tienkäyttäjien tyytyväisyyteen. Leutoina talvina tyytyväisyys on korkeammalla tasolla kuin haastavina talvina.
Tarvittavien hoitotoimien ajoittaminen on aina tilannekohtaista ja perustuu sekä ennusteisiin että urakoitsijan jatkuvaan keliseurantaan. Urakoitsijoilla on käytössä kattavat sääennustuspalvelut, mutta talvisin sääennusteet ja kelit voivat muuttua nopeastikin. Sään ollessa nollan tuntumassa ei ole varmuutta sääennusteista huolimatta, missä olomuodossa sade tulee. Tienpinnan ja ulkoilman lämpötilat eroavat toisinaan hyvinkin paljon toisistaan lyhyelläkin etäisyydellä. Lisäksi sade- ja lumikuurot voivat olla hyvin paikallisia. Jos esimerkiksi ennustettu lumisade sataakin vetenä, liukkaudentorjuntatoimet ovat väistämättä myöhässä.
Vaikka kunnossapitoajoneuvo olisi jatkuvasti liikenteessä, kovilla tuulilla tai runsaan lumisateen aikana tiestölle ehtii kertyä useampi sentti lunta hoitolenkin aikana. Liukkaudentorjunnassa käytettävä hiekka voi puolestaan pyyhkiytyä helposti pois jäätyneeltä tienpinnalta. Kunnossapitotoimet vaativat aina oman aikansa. ELY-keskuksen maanteiden hoidon projektipäälliköt ja teiden hoitourakoitsijat ovat yleensä tietoisia kelitilanteesta ja tarvittavista hoitotoimenpiteistä. Hoitourakoitsijat tekevät parhaansa monesti vaikeissakin olosuhteissa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















