Junnila: Työt ulkomaille, SDP:ltä raippaa duunareille
Kansanedustaja ja eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Vilhelm Junnila (ps.) ilmoittaa olevansa järkyttynyt prosessista, jolla suomalaisesta työstä ”kieltäydyttiin” tuoreessa raitiovaunuhankinnassa. Uudet vaunut tulevat Suomen sijaan Puolasta.
– SDP-johtoinen Kaupunkiliikenne Oy asetti peräti 1 600 vaatimusta uusille vaunuille, mukaan lukien ympäristövaikutukset. Tällainen osaoptimointi harvoin johtaa suomalaista työtä kunnioittavaan lopputulokseen, eikä niin käynyt nytkään. Markkinavuoropuhelussa on möhlitty, Junnila arvioi tiedotteessa.
Kaupunkiliikenteen mukaan kotimainen valmistaja ei olisi täyttänyt näitä kriteereitä. Transtechin lehdistötiedotteessa hämmästeltiin yhtiön tarjouksen hylkäämistä ja korostettiin sen olleen tarjousehtojen mukainen. Yhtiön mukaan vaunut olisivat perustuneet suomalaiseen osaamiseen ja niissä olisi hyödynnetty suomalaista alihankintaverkostoa.
– Eikö hinta ole merkityksellinen kriteeri valinnassa, jos kaupungeilta pyydetään erikseen valtuutta ylitykseen? Tämän mittaluokan kaupoissa pitäisi hankintamenettelyssä huomioida kansantalouskin. Puolalaiset kyllä riemuitsevat, jos veronmaksaja maksaa, Junnila ihmettelee.
Kajaanissa Otanmäen teollisuusalueella rakennettuja raitiovaunuja kulkee Helsingissä ja Tampereella, ja nyt hankittavia vaunuja on tulossa myös demarivetoisen Vantaan raiteille. Transtech on toimittanut myös VR:n Intercity-junat samalta tehtaalta. Kajaanin sijaan sveitsiläiseltä Stadlerilta tilatut uudet vaunut pääkaupunkiseudulle rakennetaan Puolassa, mukaan lukien 30 uutta yksisuuntaista kaupunkiraitiovaunua ja 33 kaksisuuntaista pikaraitiovaunua. Lisäksi on optio hankkia jopa 120 raitiovaunua lisää.
Ilman optiotakin kauppahinta ylittää 270 miljoonaa euroa, mutta varaosapalveluiden arvo ja ajanjakso kasvattavat hintaa hyvin merkittävästi.
– Puheet työllisyydestä ja työpaikkojen lisäämisestä näyttävät jääneen toverien suupieliin. Työpaikat eivät kiinnostaneet demareita, mutta raippa löytyi. Ei tässä oikein voi avainlippua Antille (Lindtman) antaa, Junnila pohtii.
Avainlippu on rekisteröity yhteisömerkki. Se kertoo, että tuotteesta vähintään 50 prosenttia on valmistettu tai tuotettu Suomessa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)