Pääkirjoitus: Laivat ovat rautaa
Viikko sitten tiistaina toimitusten sähköposteihin kilahti turhankin virkamiesmäisesti otsikoitu viesti. ”Royal Caribbean Group varmistaa itselleen laivanrakennusvaraukset Meyer Turun telakalla aina vuoteen 2036 osana uutta pitkäaikaista sopimusta”.
Muotoilu olisi voinut olla toisenkinlainen. Jättipotti, lottovoitto, laivajytky. Mikään näistä ei olisi ollut vähättelyä.
Turun telakan rakentamat Icon-luokan valtameriristeilijät ovat vakuuttaneet maailman toiseksi suurimman risteilyvarustamon niin perinpohjaisesti, että se varaa koko telakan kapasiteetin itselleen seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi. Uuden – vähintään 1,5 miljardia euroa maksavan – viidennen Icon-aluksen tilaaminen jäi suorastaan alauutiseksi. Kuudennesta aluksesta on optio olemassa ja nyt julkistettiin optio myös seitsemännestä.
Toki pitää muistaa, että aiesopimus on vain aikomus. Suunnitelma, joka toteutuu, jos tähdet ovat suotuisat. Mutta hyvältä näyttää, ellei suorastaan hämmästyttävän hyvältä.
On pantava merkille, että aiesopimus on tehty olosuhteissa, joissa Yhdysvaltoja johtaa kaoottisella tyylillään presidentti Donald Trump. Kukaan ei tiedä, millaisia tulleja hän saa päähänsä asettaa vaikkapa Euroopasta ostetuille valtameriristeilijöille.
Selvää on, että sillä ei ole nyt suurta väliä. Nämä laivat halutaan Turusta, ei mistään muualta.
Turun telakalla on rakennettu Royal Caribbean Groupille ja sen edeltäjille kolmessa vuosikymmenessä jo 25 laivaa. Jokainen uusi Icon-luokan alus on Suomen suurin yksittäinen teollisuusprojekti ja kallein Suomessa koskaan valmistettu yksittäinen teollisuustuote.
Kukin alus kun tuppaa olemaan edeltäjäänsä hivenen hintavampi ja ehkä jokusen metrin pidempikin. Työtä yksi alus tuo 13 000 henkilötyövuotta.
Telakan kohtalo on ollut vaakalaudalla useammankin kerran, mutta aina on löytynyt uusi omistaja. Turkulaisen laivanrakennustyön maine on jo kiirinyt sinne, missä pippurikin kasvaa.
Sillä kelpaa paukutella leveämpiäkin henkseleitä.
Teemu P. Peltola
Teemu P. Peltola