New Performance Turku Biennalessa 25 kansainvälistä ja kotimaista taiteilijaa
Kansainvälinen New Performance Turku Biennale levittäytyy eri puolille Turkua 2.–7. syyskuuta teemalla Käännekohta (On the Threshold). Toista kertaa järjestettävä biennaali kutsuu yleisön pysähtymään ja kokemaan muutosta ja murroksia.
Biennaalin ohjelmistossa nähdään 25 kansainvälistä ja kotimaista taiteilijaa, jotka tarkastelevat ajankohtaisia kriisejä, ruumiillisuutta ja selviytymisen muotoja maailmassa, jossa ekologiset ja yhteiskunnalliset murrokset määrittävät uutta todellisuutta.
– New Performance Turku Biennale kutsuu pysähtymään käännekohtaan muutoksen äärelle ja kokemaan, aistimaan ja ajattelemaan yhdessä. Vaikka meillä ei ehkä ole vastauksia meitä askarruttaviin polttaviin kysymyksiin, tarjoamme tilan kysymiselle, ihmettelylle ja yhdessä olemiselle – käännekohdassa kohti tulevaa, tiivistää Biennaalin taiteellinen johtaja Leena Kela tiedotteessa.
Biennaalin ohjelmisto rakentuu viiden keskeisen aihekokonaisuuden ympärille. Ekologinen murros elää nigerialaisen Jelili Atikun performanssissa Ọfẹrẹ'gẹ̀gẹ̀, Let Peace Awake, joka ammentaa voimansa yorubakansan Ifá-rituaaleista. Kaupunkitilassa etenevä kulkue tavoittelee rauhaa ja mielen parantumista, keräten energiaa elämän ylläpitämiseen ja sisäisen tasapainon löytämiseen hauraassa maailmassamme.
Sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja valtaa käsittelee Miradonna Sirkan hedonistinen ja kaoottinen sirkusesitys Nonstop Paradise Turun kaupunginteatterissa. Teos purkaa länsimaisen paratiisi-ihanteen paljastaen sen taustalla piilevät uhraukset, nautinnonhalun ja valkoisen ylivallan.
Muuttuvat identiteetit ja ruumiillisuus konkretisoituvat ghanalaisen Va-Bene Elikem Fiatsin teoksessa prodiGirl Species: We are the Earth Titanik-galleriassa. Performanssissa savi toimii fyysisen muutoksen ja rituaalisen yhteyden välineenä elämän, kuoleman ja uudistumisen syklissä sukupuolinormien tuolla puolen.
Teknologia ja spekulatiiviset tulevaisuudet ovat kanadalais-suomalaisen Harold Hejazin interaktiivisen performanssin OMNISCIENT HARJUS keskiössä. Teoksessa yleisö kutsutaan kysymään neuvoa tekoälyoraakelilta tulevaisuudesta. Pelimaailman estetiikka yhdistyy leikillisesti suomalaiseen henkisyyteen, luontoon ja harjuskalaan eli harriin, tarjoten kokemuksen myös nuoremmille katsojille.
Nykyrituaalit luovat tiloja maailman jäsentämiseen ja yhteyksien muodostamiseen. Belgialaisen Gaëtan Rusquetin ja hänen työryhmänsä Manillan Vanhalle Viinatehtaalle toteutuva The Rivers Chasing Us on meditatiivinen ryhmäperformanssi, joka tutkii kehon ja ympäristön välistä yhteyttä. Teoksessa ääni ja liike paljastavat tilan hiljaisen läsnäolon ja kosketuksen moninaisuuden.
Biennaalin ennakkoteoksena nähdään muun muassa 22.–23. elokuuta Pilvi Porkolan ja Todellisuuden tutkimuskeskuksen SOHVA – Keskusteluja utopioista, joka tuo yhteiskunnalliset keskustelut osaksi kaupunkitilaa. Performanssissa Porkola istuu sohvalle tutkijan ja aktivistin kanssa keskustelemaan utopioista ja kutsuu ohikulkijoita mukaan keskusteluun.
Biennaalin ohjelmisto täydentyy kesän aikana keskusteluilla, ammattilaisohjelmistolla ja juhlilla.
Yhteistyökumppaneita ovat Manillan kulttuuritehdas, Tehdas Teatteri, Turun Taiteen talo, Titanik-galleria, Nykytaidetila Kutomo, Läntinen tanssin aluekeskus, Elävän kulttuurin Koroinen ry, Sibelius-museo, Turun Kaupunginteatteri, Turun pääkirjasto, WAM, Turun Taidemuseo, Aura of Puppets, Aurinkobaletti, Turun Taideakatemia, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun LAPS-koulutusohjelma, Live Art for Kids -festivaali (Kööpenhamina), Starptelpa-festivaali (Riika), Studio ALTA (Praha), Meet Factory (Praha)
Rahoittajia ovat Taiteen edistämiskeskus, Turun kaupunki, Suomen Kulttuurirahasto, Pohjoismainen kulttuuripiste, Pro Manillasäätiö, Martha ja Albin Löfgrenin kulttuurirahasto, Suomalais-tanskalainen kulttuurirahasto, Turun Teatterisäätiö ja Svenska Kulturfonden.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)