YIT kumppaniksi Turun raitiotien raitiovaunuvarikon ja sähkönsyöttöasemien kehitysvaiheeseen
Turun Raitiotieallianssi on valinnut YIT:n kumppanikseen Turun raitiotien Satama–Varissuo-linjan raitiovaunuvarikon ja sähkönsyöttöasemien talorakenteiden projektinjohtourakkaan. Turun Raitiotieallianssin muodostavat päätilaajina Turun Raitiotie Oy ja Turun kaupunki sekä palveluntuottajina NRC Group Finland Oy, GRK Suomi Oy, Ramboll Finland Oy ja Sweco Finland Oy.
YIT:n tehtävänä projektijohtourakan kehitysvaiheen aikana on varikon ja sähkönsyöttöasemien rakennusten suunnittelunohjaus kustannustehokkaiden ratkaisujen kehittämiseksi sekä talorakentamisen tavoite- ja kattohinnan määrittäminen yhdessä Raitiotieallianssin kanssa.
Kehitysvaiheen päätyttyä Turun Raitiotieallianssi päättää raitiotievarikon ja sähkönsyöttöasemien toteutusvaiheeseen siirtymisestä, mikäli Turun kaupunginvaltuusto päättää investoida raitiotiehen. Päätös tehdään loppuvuonna. Turun Raitiotieallianssin määrittämä arvio varikon ja sähkönsyöttöasemien tavoitebudjetille on noin 30 miljoonaa euroa. Tavoitebudjetti täsmentyy kehitysvaiheessa.
– Valitsimme talorakentamisen hankkimiseksi yhteistoiminnallisen hankintamallin, jotta saamme mahdollisimman aikaisessa vaiheessa talorakentamisen ja -tekniikan osaamisen ja kustannustietouden Turun Raitiotieallianssin käyttöön. YIT erottautui tarjouskilpailussa edukseen yrityksen ja avainhenkilöiden vahvoilla näytöillä varikkorakentamisesta sekä valmiuksillaan yhteistoiminnalliseen toteutukseen, perustelee Turun Raitiotieallianssin projektipäällikkö Kari-Pekka Lumme NRC Group Oy:stä tiedotteessa.
YIT on ollut aikaisemmin suunnittelemassa ja toteuttamassa muun muassa Tampereen raitiotietä sekä sen varikkoa ja laajennusta ja Helsingin pikaraitiotietä Raide-Jokeria ja sen varikkoa. Kehitysvaiheen aikana on tavoitteena löytää Turun raitiotien varikolle ja sähkönsyöttöasemille sopivimmat toteutusratkaisut.
– Olemme iloisia aloittaessamme yhteistyön Turun Raitiotieallianssin kanssa varikko- ja sähkönsyöttöasemien kehitysvaiheen parissa. Hiljattaisista varikkohankkeista saamamme kokemus on meille tässä hankkeessa selkeä vahvuus, sillä varikot vastaavat laajuudeltaan ja toiminnoiltaan Turun raitiotielle suunniteltavaa varikkoa. Lisäksi tuomme varikkohankkeen kehitysvaiheeseen vahvan kokemuksemme menestyksekkäistä yhteistoiminnallisista projektinjohtourakoista ja niiden kehitystyöstä tiiviisti rakennetuilla kaupunkialueilla, toteaa Aleksi Laine, joka on YIT:n Infra-segmentin johtaja.
Raitiotiehankkeen näkökulmasta raitiovaunuvarikolla ja sähkönsyöttöasemilla on tärkeä rooli raitioliikenteen toimivuudelle.
– Turun Raitiotie Oy:lle varikko ja syöttöasemat ovat tärkeässä roolissa. Toimiva varikko ja sähkönsyöttöasemat takaavat luotettavan raitiovaunuliikenteen kaikkina viikonpäivinä ja vuorokaudenaikoina. Etenkin varikkoa on raitiotien yleissuunnitelmavaiheessa suunniteltu vain vähän, ja siihen tehtävään pääsemme keskittymään nyt yhdessä YIT:n kanssa. Toimivan varikon toteutus Iso-Heikkilän varikkotontille hankkeen budjettiraamissa on vaativa tehtävä. Lisäksi rakentamispaikka on melko tiivis, ja toimimme Iso-Heikkilän asuinalueen läheisyydessä, kertoo Turun Raitotie Oy:n suunnittelupäällikkö Lauri Räty.
Raitiovaunuvarikolla huolletaan kaikki Satama–Varissuo-linjan raitiovaunut ja tilojen on oltava toimivia ja käyttötarkoitukseen sopivia heti varikon käyttöönoton jälkeen. Sähkönsyöttöasemien osalta rakennusten toteutuksessa korostuu niiden sopivuus kaupunkikuvaan, rakennusten toimivuus ja ylläpito sekä rakentamisen aikaisten haittojen lieventäminen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















