Traficom selvittää 3G-verkon alasajon vaikutuksia ja paikallisia kuuluvuusongelmia
Traficom vastaanotti viime vuonna noin 200 kirjallista asiakasyhteydenottoa, erityisesti 3G-verkon alasajoon liittyvistä kuuluvuusongelmista. Virasto selvittää aktiivisesti ongelmia yhteistyössä teleoperaattoreiden kanssa ja kannustaa ihmisiä ilmoittamaan heikentyneen kuuluvuuden sijainneista.
Yhteydenottojen määrä kasvoi huomattavasti syksyllä, erityisesti 3G-verkon alasajoon liittyvän uutisoinnin myötä. Suurin osa yhteydenotoista tehtiin syys-joulukuun aikana.
– Asian uutisointi mediassa on varmasti lisännyt asiakkaiden tietoisuutta siitä, että Traficom on valvova viranomainen ja meihin voi olla yhteydessä kuuluvuusongelmien ratkaisemiseksi, kertoo viestintämarkkinat-yksikön päällikkö Mari Österberg tiedotteessa.
– Ennen uutisointia Traficomiin ei juuri ollut tullut ilmoituksia yhteysongelmista, Österberg jatkaa.
Lokakuussa Traficom selvitti matkaviestinverkon palvelujen saatavuutta kenttämittauksin Etelä-Savossa. Mittaukset kohdennettiin Etelä-Savon alueelle, joista oli raportoitu yleisiä kuuluvuusongelmia, erityisesti Rantasalmen kunnan ja Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan tekemien yhteydenottojen perusteella.
Traficom vastaanotti 31. joulukuuta Etelä-Savon valmiusjohtoryhmän vetoomuksen mobiiliverkkojen kehittämiseksi. Traficom on perehtynyt vetoomuksen liitteenä olleen kyselyn vastauksiin ja tulee pyytämään operaattoreilta selvitystä havaittuihin ongelmakohtiin.
Vuonna 2023 Traficom teki vastaavia kuuluvuuden mittauksia Itä- ja Kaakkois-Suomen alueella, kun alueelta tulleiden asiakasyhteydenottojen määrä kasvoi.
Mittausten pohjalta sovittiin yhteistyömallista, jossa kaikki Traficomiin syyskuusta alkaen tulleet kuuluvuusyhteydenotot siirretään operaattoreille selvitettäviksi. Operaattoreiden tulee raportoida virastolle määräaikoihin mennessä toimenpiteet ongelmien ratkaisemiseksi.
Osa kuuluvuusongelmista johtuu 3G-verkon alasajosta, minkä seurauksena joillakin alueilla ei ole riittävää mobiiliverkon peittoa tai kapasiteettia. Osa asiakkaista käyttää edelleen vanhoja päätelaitteita, jotka eivät tue uudempia verkkoja.
Vaikka operaattorit ovat sitoutuneet hyödyntämään 3G-verkoilta vapautuneet taajuudet 4G- ja 5G-verkoissa, prosessi on vielä kesken. Virasto seuraa taajuuksien käyttöönottoa tarkasti ja pyytää operaattoreilta säännöllisesti tietoa työn etenemisestä. Operaattorit ovat vahvistaneet, että vapautuneet taajuudet otetaan täysimääräisesti uusien teknologioiden käyttöön.
Kuuluvuusongelmat ovat usein paikallisia, ja niiden ratkaiseminen edellyttää tarkkaa tietoa heikentyneen kuuluvuuden sijainneista.
– Toivomme, että mobiiliverkkojen toimimattomuudesta kärsivät ottavat meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä, jos oma teleoperaattori ei saa kuuluvuusongelmaan ratkaisua, Österberg painottaa.
Jos kotisi tai toimipisteesi mobiiliyhteytesi on hidas tai pätkii, ulkoantennin hankinta voi parantaa yhteyden laatua. Ulkoantennin avulla voit moninkertaistaa laajakaistaliittymäsi siirtonopeuden ja saada yhteyden toimimaan myös sisätiloissa, joissa kuuluvuus on heikko.
Tarkista kuuluvuus. Selvitä operaattorisi kuuluvuuskartasta, millainen verkkopeitto alueellasi on.
Hanki ulkoantenni. Jos pöytäantenni ei riitä, harkitse ulkoantennin hankintaa. Antenneja myyvät operaattorit sekä matkapuhelintarvikkeisiin ja antenneihin erikoistuneet liikkeet.
Asenna oikein. Sijoita ulkoantenni paikkaan, jossa signaali on vahvin, ja suunnittele asennus huolellisesti.
Kytke laitteeseen. Varmista, että päätelaitteessasi on liitäntä ulkoantennille, tai käytä tarvittaessa sovitinta.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















