Aromtech kasvaa arktisten marjojen tuoksussa
Turussa Linnankadulla toimistoaan pitävä torniolainen Aromtech Oy hyödyntää tuotteissaan arktisia marjoja, kuten pääasiassa tyrniä, mutta myös puolukkaa ja mustaherukkaa. Aromtech prosessoi mehuteollisuuden sivuvirtana tulevia marjaraaka-aineita, joista se valmistaa esimerkiksi ihon, silmien ja limakalvojen kuivuutta ehkäiseviä Membrasin-tuotteita.
– Turusta käsin johdetaan yrityksen kaupallista toimintaa, mutta tehdas sijaitsee Torniossa, kertoo Aromtechin turkulainen toimitusjohtaja Helena Korte.
Korte kertoo, että Aromtechin toiminta perustuu pitkälle juuri kiertotalouteen.
– Tyrni on tunnetuin C-vitamiinista, mutta se jää siihen mehuun vesiliukoisessa jakeessa, joten tyrniöljytuotteissa ei ole C-vitamiinia, vaikka niin helposti ajatellaan. Me taas hyödynnämme tyrnistä esimerkiksi atooppiselle iholle ja limakalvoille tärkeät omega-3,-6, -7 ja 9 -rasvahapot. Lisäksi tyrnistä saatavat vitamiinien esiasteet ja antioksidantit tulevat meidän käyttöön, Korte avaa.
Korteen mukaan myös heidän käyttönsä jälkeen marjajae soveltuu yhä edelleen eteenpäin käytettäväksi kiertotalouden sivuvirtana lemmikkien ruokateollisuudessa tai ihmisille suunnatussa elintarviketeollisuudessa.
Yritys sai alkunsa 1990-luvulla, kun tyrnin terveysvaikutuksia tutkittiin Turun yliopistossa.
– Siihen aikaan yliopisto ja yksi yritys pystyivät tekemään yhteisen tutkimusprojektin. He tutkivat yhdessä, millaisen teknologian avulla marjoista saataisiin nämä arvokkaat öljyt ja muut tärkeät aineet hyötykäyttöön, Korte kertoo.
Yrityksen perusti Veli-Markku Korteniemi yhdessä Turun yliopiston elintarvikekemian professori Heikki Kallion kanssa.
– Turun yliopisto on tutkinut tyrnin terveysvaikutuksia jo yli 30 vuotta. Meidän tuotteemme perustuvat tieteellisiin tutkimuksiin ja kliinisiin kokeisiin yhdessä Turun yliopiston ja lääkäreiden kanssa, Korte kertoo.
Korte taas teki samassa tutkimusryhmässä omaa graduaan biokemian puolella.
– Olen ollut nyt Aromtechin toimitusjohtajana yhdeksän vuotta, ja yritys on tosiaan minulle entuudestaan tuttu graduajoiltani vuodelta 1997. Oma graduni perustui tyrniöljyn ja mustaherukan siemenöljyn terveysvaikutuksiin osana Aromtechin ensimmäisiä tutkimushankkeita, Korte kertoo.
Korte kertoo, että yrityksen tuotteista viedään ulkomaille 70–80 prosenttia. Nyt yritys pyrkii jälleen kasvattamaan toimintaansa, ja sitä varten se on ottanut jakeluoikeudet takaisin itselle.
– Meidän tavoitteena on kasvaa nykyisestä kuudesta miljoonasta eurosta kymmeneen miljoonaan euroon vuoteen 2026 mennessä. Siksi otamme kotimaan jakelun omiin käsiimme, hän sanoo.
Marianne Rovio



















