Rikolliset kehittävät yhä uudenlaisia huijausyrityksiä
Erityyppiset huijaukset pankkien asiakkaita kohtaan ovat yleistyneet ja erityisesti huijauspuheluiden määrä on kasvanut voimakkaasti. Huijarit pyrkivät aiheuttamaan paniikkia ja kiireen tuntua kertomalla, että asiakkaan rahat ovat jollain tavalla vaarassa.
Noin 70 prosenttia suomalaisista kertoo tunnistaneensa heihin kohdistuneen maksuhuijauksen, kertoo OP Ryhmän teettämä kysely. Tyypillisimmin huijauksen tekovälineenä on sähköposti, jossa huijausyrityksen kohteeksi on joutunut lähes puolet suomalaisista. Tämän jälkeen yleisimpiä tapoja ovat lähestyminen tekstiviestillä tai sosiaalisessa mediassa ja soittaminen. Huijaussoiton kertoo saaneensa neljännes suomalaisista.
7.–11. lokakuuta järjestettävällä valtakunnallisella Varmuutta verkkoon -viikolla OP Turun Seutu tarjoaa asiakkailleen opastustilaisuuden, jossa neuvotaan asiakkaita hoitamaan pankkiasioita turvallisesti ja sujuvasti verkkoympäristössä. Erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden asiointikyvyn varmistaminen on tärkeä osa pankin tekemää vastuullisuustyötä.
– Viime aikoina huijauspuheluiden määrä on lisääntynyt voimakkaasti. Huijarit käyttävät esimerkiksi tekaistuja lainahakemuksia tunnusten kalastelussa. Huijarit tekeytyvät puhelussa pankin edustajaksi, joka kertoo asiakkaan nimiin haetusta lainasta tai lainan takauksesta. Hakemuksen peruuttamiseksi soittaja pyytää verkkopankin käyttäjätunnusta ja salasanaa. On hyvä pitää mielessä, että pankki tai viranomainen ei koskaan pyydä puhelimitse tai viestillä asiakkaiden verkkopalvelutunnuksia, OP Turun Seudun myyntijohtaja Anna Hietanen muistuttaa tiedotteessa.
– Järjestämme torstaina 10. lokakuuta kello 14.30–16 maksuttoman opastustilaisuuden Puutorin konttorissamme. Haluamme opastaa asiakkaitamme turvalliseen pankkiasiointiin sekä neuvomme esimerkiksi mobiilisovelluksen tai mobiiliavaimen asentamisessa ja e-laskujen tilaamisessa. Neuvomme toki myös ei-digitaalisten pankkipalveluiden käytössä. – Opastustapahtumaan kannattaa ottaa mukaan oma älylaite sekä mahdolliset OP:n verkkopankkitunnukset. Opastukseen voi ilmoittautua ennakkoon osoitteessa op.fi/turunseutu/varmuuttaverkkoon, Hietanen muistuttaa. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Telian kanssa.
OP järjestää yhteistyössä Telian kanssa myös ”Näin pankkiasiointi sujuu läheisen avustuksella”-verkkotilaisuuden keskiviikkona 9. lokakuuta kello 17–18. Valtakunnallisessa verkkotilaisuudessa kerrotaan, miten läheinen voi tukea seniorin itsenäistä pankkiasiointia sekä minkälaiset valtuutukset ja palvelut helpottavat arjen raha-asioiden hoitoa. Verkkotilaisuus on maksuton ja siihen voi osallistua mistä päin Suomea tahansa. Osallistumislinkin verkkotilaisuuteen saa ilmoittautumalla tilaisuuteen osoitteessa op.fi/turunseutu/varmuuttaverkkoon.
– Läheisen avustuksella asiointi on yhä yleisempää ja aihe kiinnostaa asiakkaitamme todella laajasti. Verkkotilaisuudessa asiantuntijat opastavat myös rajattujen valtuutuksien käyttöönotossa sekä kertovat edunvalvontavaltuutuksesta, Hietanen kertoo.
OP Ryhmän teettämään kyselyyn vastasi 1 100 henkilöä. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat yli 18-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti edustavasti. kyselyyns toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 15.–17. huhtikuuta. Aineistoa on painotettu vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)