S-ryhmä kasvatti ainoana markkinaosuuttaan
Suomen päivittäistavaramarkkinan kasvua vetivät viime vuonna isot supermarketit ja hypermarketit, kun taas alle 400-neliöisten myymälöiden myynti supistui.
Päivittäistavaramyynnin arvo kasvoi viime vuonna kuusi prosenttia edellisvuodesta ja oli 22,9 miljardia euroa. Myynnin volyymi puolestaan laski -1,1 prosenttia ja oli poikkeuksellisesti toinen perättäinen laskuvuosi.
Tiedot perustuvat NielsenIQ:n tuottamaan päivittäistavaramyymälärekisteriin.
S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi edellisvuodesta 8,9 prosenttia saavuttaen 48,3 prosentin markkinaosuuden. Kasvua vetivät ensisijaisesti Prisma ja S-market, joiden myynti kasvoi keskimääräistä arvokehitystä nopeammin.
K-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi 3,3 prosenttia edellisvuodesta ja sen markkinaosuus laski 34,3 prosenttiin. K-ryhmän ketjujen osalta K-Supermarket ja K-Citymarket kasvattivat myyntiään eniten.
Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi 3,9 prosenttia ja sen markkinaosuus palasi vuoden 2021 tasolle 9,6 prosenttiin.
Päivittäistavaroiden verkkokaupan arvo Suomessa oli 626 miljoonaa euroa vuonna 2023, missä oli kasvua 6,7 prosenttia. Kasvu jäi edellisvuotta pienemmäksi. Kasvu oli vuonna 2022 9,4 prosenttia.
Päivittäistavaroita myyviä myymälöitä (mukaan lukien erikoismarkkinat) oli Suomessa 1.1.2024 yhteensä 4 406, missä laskua edellisvuoteen 21 myymälää.
Päivittäistavaramyymälärekisteri koostuu yksityisistä ja osuustoiminnallisista päivittäistavaroita myyvistä myymälöistä Suomessa (mukaan lukien yksinomaan verkkokauppaa harjoittavat toimijat: laajan valikoiman myyjät, hävikkiruokatoimijat ja ruokakassitoimijat). Tiedoissa ovat mukana myös suppeampaa pt-valikoimaa myyvät halpahintamyymälät ja huoltamomyymälät. Myymälärekisterin tiedot kootaan vuosittain yhteistyössä kaupan ryhmien ja yksittäisten toimijoiden kanssa, osin arvioihin pohjautuen. Rekisteriä on tuotettu vuodesta 1978.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)