Esittelyillat ovat tärkeä osa lukioiden markkinointia
Ilta hämärtää, mutta Turun klassillisen lukion aulassa kuhisee. Ilmassa on jännitystä, kun vanhempien ja ystävien seurassa esittelyiltaan saapuneet yhdeksäsluokkalaiset kulkeutuvat ihmisvirran mukana liikuntasaliin. Kun omat paikat ovat löytyneet, valot himmenevät, yleisö hiljenee ja esitys pärähtää käyntiin livemusiikilla. Seuraava tunti saattaa hyvinkin ratkaista, löytyykö oma paikka nyt myös laajemmassa mittakaavassa.
Alkaa taas olla se aika vuodesta, kun peruskoulunsa päättävät nuoret ovat ison päätöksen edessä. Kukin miettii tahoillaan, mihin ammattikouluun tai lukioon matka jatkuu, ja päätös riippuu monista tekijöistä. Yksi hakeutuu itseä kiinnostavalle linjalle, toinen seuraa parasta kaveria ja kolmas jahtaa Turun koulujen hyvämaineisinta lounasta. Päätöstä kannattaa muhia rauhassa, sillä toisen asteen koulutus kestää useimmilla kuitenkin sen kolme vuotta.
15-vuotias Isa Isaksson ilmaisee, että paineet lähestyvän yhteishaun suhteen ovat kovat. Myös kaksoistutkintoa miettinyt yhdeksäsluokkalainen on käynyt kahden eri lukion esittelyillassa, ja hänen mukaansa tapahtumassa saa konkreettisen kuvan lukion yleisestä tunnelmasta.
– Kiinnitän eniten huomiota ihmisiin. On kiva, kun erilaiset persoonat näkyvät, Isaksson kertoo.
Turussa on yhdeksän lukiokoulutusta tarjoavaa päivälukiota ja yksi iltalukio. Erityislinjoja on tarjolla monenlaisia: urheilulinjat Kerttulin ja Turun katedraalikoulun lukioissa, ICT-linja Kerttulissa, musiikkilinja Puolalanmäen lukiossa, ilmaisulinja Turun klassillisessa lukiossa, IB-linja Turun normaalikoulun lukiossa ja meri- sekä luonnontiedelinjat Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa.
Erityislinja vetää puoleensa samanhenkisiä nuoria ja toimii houkuttimena, kun kilpailu tulevista opiskelijoista sen kuin kiihtyy lukioiden välillä.
– Motivoitunut pitää olla, että jaksaa. Ilmaisulinja toisi opiskeluun ihan uudenlaista motivaatiota, kun opiskeltavat asiat ovat sellaisia, jotka oikeasti kiinnostavat, Isaksson summaa.
Turun klassillisen lukion rehtori Kai Heino kertoo suurimman osan hakijoista tehneen hakulistat lähes valmiiksi jo aiemmin oppilaanohjauksesta, kavereilta tai muista lähteistä saatujen tietojen perusteella. Esittelyilta voi vaikuttaa lopulliseen hakujärjestykseen, mutta mielenkiinnon on usein täytynyt herätä jo aiemmin.
Koska lukioiden markkinointi kutistui korona-aikana videoihin ja etäiltoihin, osataan fyysisistä tilaisuuksista nyt ottaa kaikki irti. Esimerkiksi klassillisessa lukiossa yleisöä osallistettiin samalla, kun heille tarjoiltiin maistiaisia muun muassa improvisaation ja näyttelijäntyön oppitunneilta. Abiturientteja oli myös esittelemässä lukiodiplomitöitään tanssissa, kuvataiteessa ja ohjaajantyössä.
– Varsinkin erityislinjan esittelyiltaan panostetaan todella paljon. Se on lukiolle ja opiskelijoille iso näyttö, Heino sanoittaa illan merkitystä.
Selma Pirkola
Kirjoittaja on Turun klassillisen lukion oppilas.