Raisiolaisen Martinexin miljoonan myyneestä Smart10-lautapelistä jalostui televisiovisailu Itävaltaan
Raisiolaisen Martinex-pelitalon Smart10-lautapelillä on vauhti päällä. Pelistä on kehitetty jo oma TV-ohjelmaformaatti, johon perustuva visailuohjelma sai ensi-iltansa huhtikuussa Itävallassa. Lautapeliin perustuvaa ohjelmaa esitetään Itävallassa ORF1-kanavalla joka arkipäivä. Lautapelin visuaalinen ilme tulee samalla katsojille tutuksi, sillä visailustudio on Smart10-pelin näköinen. Jaksoja tehdään yhteensä yli sata.
– Smart10 on tietääksemme ensimmäinen suomalainen lautapeli, josta on kehitetty televisioformaatti. On muutenkin melko harvinaista, että televisio- tai radioformaatista tehdään lautapeli, tuoteryhmäjohtaja Jenni Jalava arvioi.
Pelin ideoi alun perin kaksi itävaltalaista peli-innovaattoria. Pelin menestystarina sai alkunsa vuonna 2015, kun sen ensimmäinen malli esiteltiin Spiel15-pelimessuilla Saksan Essenissä. Raisiolainen Martinex kiinnostui pelistä ja lähti jalostamaan sitä kaupalliseksi menestystuotteeksi.
Maailmassa ilmestyy noin 4 000 uutta lautapeliä vuodessa. Niistä vain muutama lähtee todelliseen kasvuun globaalisti.
– Näin pelin potentiaalin heti, vaikka ideaa esiteltiinkin pahvista ja teipistä tehdyllä alkeellisella mallilla. Varasin siihen saman tien maailmanoikeudet. Smart10-peli saavuttaa pian miljoonan myydyn pelin rajan, ja se on käännetty 18 kielelle. Uskomme TV-formaatin tuovan sille uutta nostetta, Jalava painottaa.
Smart10-visailua lähdetään viemään myös kansainväliseen levitykseen, sillä itävaltalainen tuottaja myy formaattia muuallekin. Martinex on jo varautunut kasvun kiihtymiseen, tänä vuonna peli ilmestyy ainakin Ranskassa.
Nopeatempoista peliä voi pelata 2–8 hengen porukalla, ikäsuositus on yli 14-vuotiaille. Taktiikkaa ja faktaa yhdistelevän pelin kysymyskorteissa on aihealueita taiteesta historiaan ja elokuvista yleistietoon. Yhteensä kysymyksiä on yli 20 000 kappaletta. Pelistä on jo myös Juniori- ja Harry Potter -versiot.
– Palautteen perusteella tärkeimmät menestyksen syyt ovat kivat kysymykset ja se, ettei kenenkään tarvitse odottaa vuoroaan pitkään. Hyvää palautetta on tullut myös pelin kätevästä muodosta ja koosta. Olemme Lontoossa järjestettävillä pelimessuilla yli kahden vuoden tauon jälkeen, siellä Smart10-pelin esittely ja myyminen on yksi päätavoitteista, Jalava iloitsee
Martinex-konserni on vuonna 1986 perustettu suomalainen perheyhtiö, jonka liikevaihto oli viime vuonna 28 miljoonaa euroa. Tuotteita viedään yli 50 maahan ja sen palveluksessa on 75 henkilöä. Martinex panostaa tulevaisuuteen avaamalla uuden pelitehtaan Raisioon ensi syksynä.
– Martinexin kasvua tulee kiihdyttämään yrityksen kotipaikkakunnalle, Raisioon, rakentuva uusi pelitehdas, joka avataan syksyllä 2022, Jalava paljastaa.
Heikki Möttönen