Nopeusrajoitus kiristyy Aurassa Kuuskosken liittymän kohdalla ysitiellä
ELY-keskus laskee ysitien nopeusrajoitusta Aurassa Kuuskosken liittymän kohdalla. Uusi maksiminopeus on 70 km/h. Liittymän kohdalla on tällä hetkellä nopeusrajoituksena 80 km/h.
Liittymässä tapahtui kesällä kuolemaan johtanut peräänajo-onnettomuus. ELY-keskus on saanut sen seurauksena palautetta ja toiveita sekä nopeusrajoituksen laskun että säilyttämisen puolesta. Ysitie on osa asetuksella määrättyä pääväyläverkkoa. Pääväyläverkon teillä pyritään turvaamaan pitkän matkan liikenteen sujuvuus. Nopeita ratkaisuja liittymän parantamiseen ei ole näköpiirissä.
Kuuskosken liittymä valtatiellä 9 Aurassa porrastettiin vuonna 2017. Parannetun liittymän ratkaisu ei ole optimaalinen. Hankkeen tiesuunnitelmavaiheessa tarkasteltiin monenlaisia turvallisuutta parantavia vaihtoehtoja, muun muassa erillisen kääntymiskaistan rakentamista liittymään. Ratkaisuja ei saatu sovitettua tieympäristöön ja niistä jouduttiin luopumaan.
Liittymän jatkoparantaminen kytkeytyy ysitien Auran eritasoliittymän suunnitteluun. Nopeaa tavoitetilaan pääsemistä ei ole näköpiirissä, sillä hankkeen tiesuunnittelu on alkamassa vasta lähivuosien aikana. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman investointiohjelmassa ei ole mukana valtatien 9 parantamistoimia Varsinais-Suomen alueella.
Pääväyläverkolla turvataan ensisijaisesti pitkän matkan liikenteen sujuvuus ja pyritään mahdollisimman yhtenäiseen vähintään nopeustasoon 80 km/h. Pääteillä nopeusrajoitusta lasketaan alle nopeuden 80 km/h yleensä vain vaarallisten tai vilkkaiden maanteiden liittymien kohdalla.
Pitkän matkan liikenteen sujuvuuden turvaaminen tarkoittaa usein, ettei paikallisen ja kevyen liikenteen turvallisuutta ja muita tarpeita pystytä täysimääräisesti huomioimaan. Nopeusrajoitukset perustuvat valtakunnalliseen ohjeeseen nopeusrajoituksista. Nopeusrajoituksissa pyritään yhtenäisiin ratkaisuihin saman tyyppisissä olosuhteissa.
Kuuskosken liittymän nopeusrajoituksen osalta ELY-keskus tarkasteli eri vaihtoehtoja nykytilan säilyttämisestä ja nopeusrajoituksen laskemisesta nopeuteen 60 km/h tai 70 km/h. Auran keskustan liittymän kohdalla nopeusrajoitus on 60 km/h, mutta liittymän liikennemäärä on huomattavasti suurempi ja aiempi onnettomuushistoria synkempi kuin Kuuskosken liittymässä. Paikallisen liikenteen turvallisuus ja onnettomuusriski eivät puolla nykyisen 80 km/h säilyttämistä Kuuskosken liittymässä.
Nopeusrajoituksen lasku enemmän (60 km/h) olisi haitannut merkittävästi raskaan liikenteen kuljetuksia, sillä liittymän jälkeen Tampereen suuntaan on kohtuullisen pitkä ja jyrkkä mäki. Nopeusrajoituksen lasku on kompromissiratkaisu, jossa on tasapainoiltu sekä pitkän matkan että paikallisen liikenteen tarpeiden sekä liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kesken.
Nopeusrajoitusta 70 km/h käytetään tyypillisesti tieosuuksilla, joissa onnettomuusriski on kasvanut, mutta tien parantamiseen ei ole rahoitusta. Nopeusrajoitus 70 km/h soveltuu Kuuskosken liittymään myös nopeusrajoitusten yhtenäisyyden näkökulmasta, sillä Turun suuntaan valtatien 9 nopeusrajoitus jatkuu 70 km/h Auran keskustan liittymän jälkeen.
Nopeusrajoituksia ei lasketa yksittäisen onnettomuuden johdosta. Nopeusrajoitusten laskulla pyritään pienentämään onnettomuusriskiä tunnistetussa liikenneympäristössä. Onnettomuuksien taustalla on yleensä useita tekijöitä, eikä tie itsessään aiheuta onnettomuuksia.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)