ELY-keskus lopettaa liikennöinnin saariin, joissa ei ole vakituisia asukkaita
Varsinais-Suomen ELY-keskus kartoitti Houtskari–Iniön sekä Nauvon eteläisen ja poikittaisen yhteysalusreittien käyttäjien liikennetarpeita sähköisellä kyselyllä heinä-elokuussa. Palvelun käyttäjien osallistamisella liikennepalvelun suunnitteluun pyritään varmistamaan, että hankittava liikennepalvelu on tarkoituksenmukainen ja vastaa tämän päivän tarpeisiin.
ELY-keskus jatkaa kilpailutusten valmistelua palvelutasoperiaatteiden pohjalta ja julkaisee palvelutasoluonnokset kommentoitavaksi syksyn aikana. Palvelutasoperiaatteiden mukaan liikenneyhteyksiä järjestetään kirjoilla olevien vakituisten asukkaiden tarpeiden mukaan ja tavoitteena on muun muassa parantaa asukkaiden asiointimahdollisuuksia palvelukeskuksiin. Uudet sopimuskaudet alkavat 1.5.2022.
Saariston kehityksen edistämisestä annetun lain mukaisesti valtion on pyrittävä järjestämään liikenneyhteyksiä saariston vakituisen asutuksen tarpeisiin. ELY-keskus lopettaa liikennöinnin kaikkiin niihin nyt kilpailutettavaksi tulevien reittialueiden saariin, joissa ei ole kirjoilla olevia vakituisia asukkaita. Kuljetusten järjestäminen näihin saariin ei ole valtion tehtävä.
Liikenteen piirissä olevien saarten lukumäärän pienentyessä jäljelle jäävien saarten liikenneyhteyksiä pystytään parantamaan siten, että asiointimatkat mahdollistuvat nykyistä useammin, kuitenkin vähintään kerran viikossa. Reittien piirissä on tällä hetkellä useita saaria, joista ei ole mahdollista lähteä asioille lähimpään palvelukeskukseen ja palata saman päivän aikana takaisin kotisaareen. Tämä epäkohta halutaan poistaa. Pitkien etäisyyksien vuoksi osa tällaisista asiointivuoroista tullaan hoitamaan nopeilla vain henkilöitä kuljettavilla aluksilla.
Nauvon poikittaisen reitin varrella olevien vakituisesti asuttujen saarten liikenneyhteyksiä parannetaan niin, että vuoroja on useampana päivänä ja niin, että asiointi mahdollistuu. Lisäksi niille laituripaikoille, missä laituri ja väylä sen mahdollistavat, lisätään vuoroja sellaisella aluksella, joka pystyy kuljettamaan ajoneuvoja ja rahtia.
ELY-keskus tarkastelee kilpailutusten yhteydessä reittien kiinnekohtaa mantereella, mikä saattaa muuttua parempien aikataulujen ja asiointimahdollisuuksien mahdollistamiseksi. Myös alusten teknisiä vaatimuksia tullaan tarkastelemaan luotettavan ja turvallisen yhteysalusliikenteen varmistamiseksi.
Yhteysalusliikenteen käyttäjillä on ollut mahdollisuus osallistua kilpailutuksen valmisteluun. Osallistamisprosessi ei perustu lakiin, vaan ELY-keskus on itse halunnut ottaa käyttäjien näkökulmia huomioon valmistelun eri vaiheissa. Heinä-elokuussa oli avoinna sähköiset kyselyt, joilla kartoitettiin käyttäjien liikennetarpeita. Vastauksia tuli runsaasti, yhteensä 215. Sähköisen kyselyn jälkeen oli tarkoitus järjestää yleisötilaisuudet reittien käyttäjille, mutta koronavirustilanteen vuoksi tapaaminen kasvokkain ei ole mahdollista. ELY-keskus tulee tekemään palvelutasoluonnokset käytettävissä olevien tietojen perusteella ilman käyttäjien tapaamista. Palvelutasoluonnokset julkaistaan kommentoitavaksi vielä tämän syksyn aikana.
Palvelun käyttäjien osallistuminen liikennepalvelun suunnitteluun sen eri vaiheissa mahdollistaa sen, että liikenne vastaa tämän päivän tarpeisiin ja hankittavasta liikennepalvelukokonaisuudesta tulee tarkoituksenmukainen.
Reittien palvelusopimukset on tarkoitus kilpailuttaa talven aikana. Uudet sopimukset koskevat ajanjaksoa 1.5.2022–30.4.2027. Tavoitteena on solmia sopimukset kilpailutuksen jälkeen helmikuussa 2021.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)