Saanko vaihtaa ostetut lentoliput myöhempään ajankohtaan kuluitta?
Koronatilanne herättää useita kysymyksiä ja huolta kuluttajissa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) seuraa tilannetta ja päivittää jatkuvasti verkkosivuillaan julkaistua ohjeistusta koronasta ja kuluttajien asemasta.
Voinko matkustaa ulkomaille, vaikka sitä ei suositella?
Kuluttajaneuvonta ei anna suosituksia matkustamisesta. Valtioneuvoston päätöksellä Suomen rajaliikennettä aloitetaan rajoittamaan torstaista 19. maaliskuuta kello 00.00 alkaen. Ulkoministeriö suosittelee, ettei ulkomaille matkustettaisi toistaiseksi.
Miten käy, jos jään jumiin ulkomaille?
Ulkoministeriö on antanut asiasta yleistä ohjeistusta sekä vastauksia matkustajien yleisimpiin kysymyksiin.
Jumiin jäämisen kohdalla tilanne riippuu siitä, onko syynä lennon peruuntuminen vai joku muu syy, kuten esimerkiksi karanteeni taikka kielto poistua maasta tai alueelta.
Lentomatkustajalla on aina tietyt vähimmäisoikeudet lennon peruuntuessa, jos lento olisi lähtenyt toisesta EU-maasta, Norjasta, Islannista tai Sveitsistä. EU:n ulkopuolelta EU:n kentille suuntautuviin lentoihin pätevät samat säännöt, jos lennon olisi lentänyt EU-maan lentoyhtiö.
Jos esimerkiksi paluulentosi perutaan, voit valita rahojen palautuksen tai uudelleenreitityksen. Uudelleenreitityksen järjestäminen voi olla näissä olosuhteissa hyvin hankalaa, ja tällöin voit joutua järjestämään paluusi itse. Lentosi peruuntuessa käänny lentoyhtiön puoleen.
Saanko vaihtaa ostetut lentoliput myöhempään ajankohtaan kuluitta?
Mahdollisuus lentojen siirtämiseen toiseen ajankohtaan riippuu pitkälti lentoyhtiön lippuehdoista ja halusta joustaa. Suurinta osaa edullisista lentolipuista ei ole mahdollista peruuttaa tai muuttaa ilman kuluja.
Useat lentoyhtiöt ovat koronaviruksen takia ottaneet käyttöönsä kuitenkin joustavampia muutos- ja peruutusehtoja sekä tarjonneet kuluttajille mahdollisuutta lentojen siirtämiseen myöhemmäksi ilman ylimääräisiä kuluja.
Lentojen muutosmahdollisuuksien selvittämiseksi sinun kannattaa tutustua lippuehtoihin ja kääntyä lentoyhtiön puoleen.
Saanko perua jo maksetun matkapaketin ja millä ehdoin?
Ulkoministeriö on kehottanut välttämään matkustamista ulkomaille. Koska matkustamista ei tällä hetkellä suositella lainkaan ja rajaliikennettä ollaan rajoittamassa merkittävästi, oikeus matkan kuluttomaan peruuttamiseen koskee kaikkia matkoja ainakin 13. huhtikuuta asti, mutta se voi ulottua mahdollisesti pidemmällekin.
Kun perut matkan, matkanjärjestäjän on palautettava rahat takaisin pääsääntöisesti viimeistään 14 päivän kuluessa sopimuksen peruuttamisesta. Tilanteen poikkeuksellisuuden vuoksi rahojen palautuksissa voi olla viivästyksiä.
Junaliikenne kulkee harvennetulla välillä enkä tiedä, toteutuuko ostamani matka. Voinko käyttää lipun myöhemmin?
Jos junavuoro perutaan, sinulla on oikeus joko käyttää lippu myöhemmin samalla reitillä tai vaihtoehtoisesti saada rahasi takaisin. Viivästyksestä voi saada hinnanalennusta. Koronan aiheuttama poikkeuksellinen tilanne ei vaikuta tähän. VR tarjoaa tällä hetkellä maksutonta muutosoikeutta kotimaan kaukoliikenteessä matkaan yli kahden viikon päähän tehtävissä muutoksissa. Matkakohteen ja matkustusluokan tulee pysyä samoina.
Alle kahden viikon päähän tehtäviin muutoksiin pätevät normaalit muutosehdot, eli kertalipun lähtöpäivän tai -ajan voi muuttaa viiden euron muutosmaksulla. Jos lippu vaihdetaan kalliimpaan, hintaero peritään vaihdon yhteydessä.
Olen maksanut majoituksen suomalaisesta lomakohteesta. Voinko perua varauksen ja saada rahani takaisin, kun en haluaisi lähteä kotimaanmatkalle tässä tilanteessa?
Tällä hetkellä ei ole asetettu kotimaan liikkumisrajoituksia. Voit perua varauksen, jos majoituspaikan peruutusehdot sen sallivat. Peruutusehtojen kohtuullisuutta voidaan joutua tapauskohtaisesti arvioimaan jälkikäteen.
Olen osallistumassa järjestetylle linja-automatkalle, johon on tulossa yli kymmenen henkilöä. Voiko matkan perua tai siirtää ja millä ehdoin?
Linja-automatkat eivät kuulu yli kymmenen hengen kokoontumiskiellon piiriin. Kotimaanmatkailua ei ole tässä vaiheessa viranomaismääräyksin rajoitettu. Lähtökohtaisesti et voi siirtää tai perua matkaa, elleivät sopimusehdot sitä mahdollista. Jos olet viranomaisten asettamien liikkumisrajoitusten kohteena (esimerkiksi asetettu karanteeniin tai yli 70-vuotias), on peruutusoikeutta mahdollista arvioida eri tavalla.
Olen ostanut kuukausilipun kotikuntani julkiseen liikenteeseen. Voinko siirtää lippuani, kun minut on määrätty etätyöhön?
Tässä tilanteessa liikennöitsijöillä voi olla erilaisia joustoja. Asia kannattaa varmistaa alueesi joukkoliikenteestä vastaavalta taholta.
Koska joukkoliikenne toistaiseksi kuitenkin toimii ja palvelee normaalisti, ei esimerkiksi etätyöhön määrääminen lähtökohtaisesti oikeuta lipun hinnan palautukseen tai sen voimassaoloajan siirtämiseen. Tilanne muuttuu, jos julkista liikennettä huomattavasti rajoitetaan viranomaismääräyksin tai liikennöitsijän omin päätöksin.
Joukkoliikenteen hyvityskäytäntöihin on voitu tehdä muutoksia valtion asettamien rajoitusten johdosta. Esimerkiksi HSL on lisännyt kausilipun normaalien hyvitystilanteisiin lisäksi ne tapaukset, jotka ovat aiheutuneet viranomaisen määräämästä liikkumisrajoituksesta. Näitä ovat viranomaisen henkilölle määräämä karanteeni ja nyt uutena yli 70-vuotiaille määrätty karanteeni. Tällaisissa tapauksissa hyvitystä voi hakea jälkikäteen.
Konsertti ja teatteri peruuntuivat, saanko lippurahani takaisin?
Lähtökohta on, että tapahtuman peruuntuessa lipun hinta tulee palauttaa. Vaihtoehtoisesti voit neuvotella tapahtumajärjestäjän kanssa, miten lippua olisi mahdollista muulla tavoin myöhemmin hyödyntää. Jos liput on hankittu lipunvälittäjän kautta, sen veloittamia toimituskuluja ja palvelumaksuja ei yleensä voi vaatia palautettavaksi, vaikka tilaisuus peruuntuisikin.
Kuntosali meni kiinni kuukaudeksi, mutta olen maksanut jäsenmaksut vuodeksi. Voinko saada ylimääräisen jäsenkuukauden kuluitta?
Voit neuvotella kuntosaliyrityksen kanssa jäsenyyden kuluttomasta pidentämisestä tai keskeytystä vastaavasta hinnanalennuksesta. Osa kuntosaliketjuista on edelleen auki, mutta niistäkin moni tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden jäsenyyden tilapäiseen jäädyttämiseen.
Jos pidät tarjottua hyvitystä riittämättömänä, voit reklamoida asiasta palveluntarjoajalle.
Kuulun urheiluseuraan, jonka toiminta on koronavirustilanteen takia keskeytetty. Voinko saada hyvitystä kausimaksuihin?
Seuran tai muun yhdistyksen jäsenyyteen liittyvät kysymykset jäävät kuluttajansuojalain ulkopuolelle. Asia tulee selvittää seuran sisällä.
Minulla on määräaikainen urheilukanavapakettitilaus. Mitkä ovat oikeuteni, kun kaikki urheilutapahtumat on toistaiseksi peruttu?
Useat palveluntarjoajat hyvittävät oma-aloitteisesti tilanteen kuluttajille alentamalla kuukausimaksuja. Seuraa oman palveluntarjoajasi tiedotusta. Jos pidät tarjottua hyvitystä riittämättömänä, voit reklamoida asiasta palveluntarjoajalle.
Kannattaako minun kaikissa tilanteissa pitää tiukasti omista oikeuksistani kuluttajana kiinni?
Tilanne on varsin poikkeuksellinen ja vaikuttaa huomattavasti sekä kuluttajiin että yrityksiin. Kuluttajansuojalainsäädäntö antaa kuluttajalle tietyt oikeudet, mutta näihin oikeuksiin vetoaminen on jokaisen kuluttajan omassa harkinnassa. Kannattaa joka tapauksessa varautua siihen, että asioiden selvittäminen kestää normaalia pidempään.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















