Vain neljännes suomalaisista kokenut lomaromanssin
Matkahakusivusto Momondo toteutti laajan kansainvälisen selvityksen matkailijoiden erilaisista matkustustottumuksista 24 eri maassa. Selvitys valottaa myös suomalaisten suhtautumista lomaromansseihin.
Vaikka matkailu yleensä on romantiikan aikaa, lomaromanssit eivät ole suomalaisten suosiossa, sillä ainoastaan 24 prosenttia suomalaisista matkailijoista kertoo kokeneensa lomaromanssin. Muihin Pohjoismaihin verrattuna luku on pieni, sillä tanskalaisista 31 prosenttia, ruotsalaisista 34 prosenttia ja norjalaisista 45 prosenttia kertoi kokeneensa lomaromanssin ainakin kerran. Koko Euroopan mittakaavassa romantiikkaa arjen ulkopuolelta ovat norjalaisten lisäksi etsineet eniten hollantilaiset (44%) sekä italialaiset (38%).
Suomalaisten lomaromansseihin suhtautumisessa on kuitenkin eroavaisuuksia miesten ja naisten välillä. Naiset ihastuvat lomallaan useimmin lomakohteensa paikallisiin asukkaisiin (60 %), mutta lomaromansseja syntyy myös toisten suomalaisten lomailijoiden kanssa (32 %).
Miesten romanssit kehkeytyvät lomalla puolestaan toisten kohteessa lomailevien suomalaisten kanssa (45 %) tai toisten, muista maista kotoisin olevien turistien kanssa (38 %).
Suomalaisilla miehillä lempi leimahtaa matkalla hieman useammin kuin naisilla. Miehistä 28 prosenttia on kokenut vähintään yhden lomaromanssin elämänsä aikana ja naisista ainoastaan 21 prosenttia. Lomaromanssien todennäköisyys kasvaa iän lähestyessä neljääkymmentä ikävuotta, sillä yli 36-vuotiaista ja alle 65-vuotiaista 25 prosenttia on kokenut lomaromanssin.
Suomalaisten matkailijoiden lomalempi näyttää syttyvän loma-aktiviteettien lomassa sosiaalisen median sijaan. momondon tutkimuksessa ainoastaan 17 prosenttia vastaajista kertoi käyttäneensä sosiaalista mediaa uusien ystävyyssuhteiden etsimiseen. Romanttiseen seuranhakuun sosiaalista mediaa on käyttänyt ainoastaan kymmenen prosenttia kyselyyn vastanneista.
Momondo toteutti kansainvälisen, vuosittaisen matkailuselvityksen sähköisenä kyselynä Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 2.–16. tammikuuta ja siihen osallistui tuhat iältään 18-65 -vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 23 muussa maassa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)