Onko puhelin uusi televisio?
Suomalaisten viihtymistä kotona lisäävät laitteista varsinkin kodin nettiyhteys, puhelin ja televisio, selviää Telian Koti- ja tv-tutkimuksesta. Tv-sisältöjä kuitenkin katsotaan enenevissä määrin myös kodin ulkopuolella ja varsinkin puhelimesta. Lisäksi suomalaiset katsojat ovat aiempaa halukkaampia maksamaan tv-sisällöistä.
– Television rooli on selvästi isossa murroksessa. Tv kyllä nököttää olohuoneen nurkassa ja se koetaan viihtyvyyden kannalta tärkeäksi, mutta samaan aikaan katsojat haluavat nauttia itselleen mieluisista sisällöistä juuri silloin kuin heille sopii, missä ikinä he sitten tuolla hetkellä ovatkaan, kertoo Telia Finlandin Entertainment-liiketoiminta-alueen johtaja Olli-Pekka Takanen.
Koti- ja tv-tutkimuksen mukaan 57 prosenttia suomalaisista kokee television erittäin tärkeänä. Television tärkeys pieneni vuosien 2013 ja 2016 välillä, mutta 2016 jälkeen television rooli on vain kasvanut, ja se on tällä hetkellä jopa tärkeämpi kuin vuonna 2013. Televisioita myös myydään enemmän kuin aiemmin.
– Tavallaan televisio on tehnyt comebackin, mutta vain kovin erilaisena kuin ennen. Laajempi tv-sisältöjen valikoima ja älytelevisioiden yleistyminen ovat varmasti vaikuttaneet asiaan, Takanen linjaa.
Television lisäksi viihtyvyyttä kotona lisäävät kodin nettiyhteys ja puhelin, joiden molempien tärkeys on kasvanut vuoteen 2016 verrattuna. Lähes 70 prosenttia kertoo, että netti ja puhelin ovat erittäin tärkeitä kotona viihtymisen kannalta.
– On aika selviö, että ilman yhteyksiä sisällöt eivät tavoita ihmisiä.
Televisiota katsotaan nykyään aiempaa pienemmiltä ruuduilta, sillä katselu puhelimella, tabletilla ja kannettavalla on yleistynyt. Erityisesti puhelimen rooli on kasvanut, sillä viidennes (20 %) suomalaisista katsoo tv-ohjelmia puhelimestaan vähintään viikoittain, kun tulos vuonna 2016 oli alle kymmenen prosenttia. Tabletin kautta tv:tä katsoo 17 prosenttia ja kannettavan kautta 22 prosenttia.
– Puhelimesta katsotaan sisältöjä niin kotona kuin kodin ulkopuolellakin. Urheilu on erinomainen esimerkki viihteestä, joka täytyy katsoa livenä, sillä jälkikäteen jännitys on jo haihtunut, Takanen kertoo.
Television katselutapoihin ovat vaikuttaneet viime vuosina suuresti Netflixin ja HBO:n kaltaiset suoratoistopalvelut, joiden suosio on nousussa. Miltei puolet, eli 48 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä palveluita usein tai joskus. Vuoden 2014 tutkimuksessa vastaava luku oli vain 18 prosenttia.
Yhä useampi olisi valmis maksamaan tv-sisällöistä, sillä yli puolet suomalaisista (57 %) käyttää tai olisi valmis käyttämään maksullisia tv-palveluja, kun vuonna 2014 luku oli vain 31 prosenttia. Yleisin suomalaisten kotitalouksien tv-palveluihin käyttämä summa on 11–25 euroa kuukaudessa.
– Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet tapaa, jolla sisältöjä katsotaan. Valinnanvaraa on niin paljon, että jokainen voi valita juuri ne itseä kiinnostavat sisällöt, joista on valmis maksamaankin. Nuoret esimerkiksi katsovat entistä enemmän ulkomaisia sarjoja. Lisäksi katsomisesta on tullut henkilökohtaisempi kokemus, sillä 28 prosenttia vastaajista kertoo katsovansa tv-ohjelmia ja muita videosisältöjä muiden kanssa vähemmän kuin ennen, Takanen kertoo.
Koti- ja tv-tutkimuksen toteutti Telialle tutkimusyritys Bilendi, joka on kansainvälisen tutkimusjärjestön ESOMAR:in jäsen. Tiedonkeruu toteutettiin 17.-23.9.2019 Bilendin hallinnoiman paneelin kautta, johon kuuluu Suomessa 80 000 panelistia. Internetpohjainen kysely lähetettiin panelisteille sähköpostitse ja siihen vastasi 2000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kohderyhmää edustavaksi sukupuolen, iän ja alueen mukaan.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)