Nostalginen Turku: Hirvensalon bussiturma on yhä Suomen historian toiseksi pahin
Hirvensalon bussiturma oli Suomen pahin tieliikenneonnettomuus peräti 64 vuoden ajan, kunnes vuonna 2004 sattunut Konginkankaan bussiturma otti ykköspaikan tässä karmivassa tilastossa. Tämä toukokuussa 1940 tapahtunut järkyttävä onnettomuus koitui peräti 17 ihmisen kohtaloksi.
Saariston Auto Oy:n Chevrolet-vuorobussi lähti Turusta kohti Kakskertaa lauantaina 25. toukokuuta kello 12. Bussi oli rekisteröity 24 henkilölle, mutta bussiin ahtautui kuitenkin peräti 36 matkustajaa ja enemmänkin tulijoita olisi ollut. Ensimmäinen etappi kaupungin jälkeen oli Hirvensalon saari, jonne pääsi siihen aikaan vain lautalla. Kun Pitkäsalmi oli ylitetty, jatkui matka kohti Satavan saarta, jonne pääsy vaati myös lauttamatkaa.
Linja-auto saapui Satavan lauttasatamaan noin klo 12.40. Lautalle vievän tien loppulasku oli kuitenkin todella jyrkkä ja siinä vaiheessa alkoivat ongelmat.
Bussinkuljettaja alkoi jarruttaa alamäessä, mutta jarrut eivät toimineet. Vauhti kiihtyi niin kovaksi, ettei vaihteiden vaihtaminen pienemmällekään onnistunut. Kolme matkustajaa aisti nopeasti vaaran ja he ehtivät hyppäämään vauhdissa ajoneuvosta ulos.
Tässä vaiheessa pelastuivat eräs rouva, upseeri sekä 14-vuotias turkulaistyttö Liisa Hällfors (myöh. Kulhia), joka loukkasi hyppynsä seurauksena kätensä. Kulhia tuli myöhemmin tunnetuksi toimittajana ja keskustapuolueen helsinkiläisenä kansanedustajana kaudella 1983–87.
Auto syöksyi hallitsemattomasti kaiteiden läpi Hirvensalon ja Satavan väliseen salmeen. Vauhti oli niin kova, että linja-auto painui kohti pohjaa noin kymmenen metrin päästä rannasta. Autosta loikannut upseeri sekä lautan kuljettaja olivat ainoat paikalla olleet henkilöt, jotka pystyivät aloittamaan pelastustoimenpiteet. He ottivat rannasta pienen veneen ja pelastivat sen avulla kuljettajan sekä 16 matkustajaa.
Myös lähellä asuneet ihmiset havaitsivat pian onnettomuuden ja paikalle hälytettiin apujoukkoja. Linja-auton kattoon saatiin hakattua reikä, jota kautta sisälle jääneet ihmiset saatiin ulos ja rantaan. Apu tuli kuitenkin liian myöhään, eikä ketään saatu enää elvytettyä, vaikka seuraavan linja-auton kyydissä paikalle oli saatu kaksi lääkäriäkin.
Hukkuneita oli 16 ja eräs onnettomuudessa loukkaantunut pikkupoika menehtyi vielä myöhemmin sairaalassa.
Onnettomuusbussi saatiin kiskottua rantaan seuraavana yönä. Tutkimuksissa kävi pian ilmi, että jarrujen pääsylinterin täyttöaukko oli tukkeutunut ja se aiheutti jarrujen toimintahäiriön, jota kuljettaja ei voinut millään ennakoida.
Heikki Möttönen