Miksi pöytään ei tulla ensimmäisellä kutsulla?
Perinteiset käytöstavat ovat edelleen kunniassa suomalaisessa kahvipöytäkulttuurissa. Pullaa tarjotaan ikäihmisille ja naisille ennen muita. Kylässä kahvipöydästä ei edelleenkään ole hyvien tapojen mukaista lähteä suoraan kotiin, ja sääntö elää vahvana myös nuorimpien vastaajien keskuudessa.
Selvän enemmistön eli 52 prosentin mukaan kyläpaikasta ei sovi heti lähteä suuntaamaan ulko-ovelle pullakahvien jälkeen. Länsisuomalaiset ovat muita rennompia, ja pitävät asiaa muita yhdentekevämpänä.
- Suomalaisen pullakahvikulttuurin monet tutut tavat siirtyvät sukupolvelta toiselle. Vaikkapa pullan tarjoamisjärjestyksessä ei nähty nuorten ja vanhempien ikäryhmien välillä merkittävää eroa siinä, kenelle tarjotaan ensin, Lantmännen Unibaken Trade Marketing Manager Kaisa Kivistö kertoo.
Kyselyn mukaan pullaa tarjotaan vanhemmille ihmisille ennen muita ja myös naisille ennen miehiä. Yli 80 prosenttia vastaajista tarjoaisi ikäihmiselle ensimmäisenä pullaa, mutta lapsille pullan ojentaa ensimmäisenä alle 40 prosenttia.
- Nuoremmassa polvessa, 18-30-vuotiaiden joukossa yli puolet (56 %) ei tarjoaisi naisille pullaa ennen miehiä, joten tässä on havaittavissa selkeä muutos aiempaan. Sen sijaan ikäihmiset saavat nauttia jatkossakin tarjoiluista ensimmäisinä, sillä myös nuorten mielestä senioreille kuuluu tarjoilla ennen muita, Kivistö toteaa.
Moni on ihmetellyt, miksi pullakahville saa kutsua vieraita useamman kerran. Saattaa olla, että he kuuluvat siihen kolmannekseen, joka odottaa toista kutsua.
- Joka toinen vastaajista siirtyy pöytään heti ensimmäisen kutsun jälkeen. Reilu kolmannes kokee kuitenkin, että vasta toisen kehotuksen jälkeen on sopiva käydä herkkujen kimppuun. Tosin kymmenen prosenttia vastaajista kertoo, että he käyvät pöytään heti ilman kutsuakin, Kivistö sanoo.
- Ainakin kyselyn perusteella he voivat jatkaa hyvällä omalla tunnolla pullansa kastamista. Lähes joka toisen mielestä se on oikein ja vain 17 prosenttia ilmoittaa, ettei se olisi hyvien tapojen mukaista, Kivistö toteaa.
Pullakyselyyn vastasi tuhat vastaajaa Suomessa Synointin internet-paneelin kautta kesä-heinäkuussa. Otos oli demografisesti edustava. Kyselyn tilasi Lantmännen Unibake.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















