Nostalginen Turku: Seisakkeiden loppu
Turussa palvelee tätä nykyä tasan kaksi rautatieasemaa, vuonna 1940 harjaan noussut päärautatieasema sekä vuonna 1995 valmistunut uusi Kupittaan asema. Säännöllistä henkilöliikennettä on edelleen myös Turun sataman rautatieasemalle, mutta se on lähinnä seisake. Muut säännöllisen liikenteen asemat ja seisakkeet on lakkautettu vähin äänin uudistusten tieltä.
Turkuhallin seisake palvelee satunnaisesti hallin tapahtumiin suuntautuvaa raideliikennettä. Seisake on palvellut muun muassa helsinkiläisiä kiekkoniiloja, jotka ovat saapuneet Turkuun omin tilausjunin.
Arkkitehti John Stolpen piirtämä Kupittaan vanha puinen asemarakennus on valmistunut vuonna 1909, mutta käyttöön se valjastettiin vuonna 1914. Aseman nimi on joskus ollut myös Turku Itäinen. Vanha asema poistui VR:n käytöstä vuonna 1995.
Räntämäen asema sijaitsee Kärsämäessä Turku–Tampere-radan varrella. Kärsämäellä oli alkuun pikkuruinen seisake, mutta Hellaksen makeistehtaan johto toivoi jo 1920-luvulla, että pysäkki saisi oikein aseman statuksen. Näin kävikin. Pieni puinen asemarakennus valmistui vuonna 1939. Suunnittelutyöt tehtiin rautatiehallituksen valvovien silmien alla, mutta itse arkkitehdistä ei ole, kumma kyllä, ihan täyttä varmuutta. Rakennuksessa oli asematilan lisäksi asemamiehen asuinhuoneet.
Räntämäen aseman villeimmät liikennevuodet ajoittuivat 1940-luvulle, kun makeiset, jauhot ja kutomotuotteet lastattiin kohti muuta Suomea. Myytyjen matkalippujen määrä laski erityisen dramaattisesti 1960-luvulla, kun kuukausittaiset matkustajamäärät kutistuivat pariin sataan. Räntämäen asema lakkautettiin lopullisesti vuonna 1987. Se on kuitenkin mielenkiintoinen palanen kaupunginosan teollisuushistoriaa.
Turussa on ollut myös erinäinen määrä lakkautettuja seisakkeita. Vuosina 1986–87 tehtiin reilun vuoden kokeilu lähijunaliikenteestä Piikkiön ja Pernon telakan välillä. Tämä synnytti Varissuon ja Lausteen seisakkeet, joiden elinkaaret jäivät kuitenkin lyhyiksi.
Varissuon tienoilla oli kuitenkin ollut jo vuosina 1939–64 Majan seisake ja Lausteellakin omansa vuodesta 1931 lähtien aina 70-luvun loppuun asti. Uudenkaupungin jo lakkautetulla radalla sijaitsi vuodesta 1933 vuoteen 1976 Pahaniemen seisake, joka korvattiin vielä viideksi vuodeksi Jyrkkälän seisakkeella.
Ikituurin seisake puolestaan avattiin kesäkuussa 1978, mutta sillä oli vain hotellin tilausliikennettä. Sen tarina koki lopun toukokuussa 1988.