Arki palaa ostoskoreihin tapaninpäivänä
Jouluruokien hankinta kasvaa huimasti noin viikko ennen joulua. Joulupöydän perinteinen tähti, kinkku, on edelleen monien valinta joulun ostoskoriin, ja S-ryhmän ruokakaupoista kinkkua myydään lähes kaksi miljoonaa kiloa joulua edeltävän kahden viikon aikana.
Joulun pyhinä pöydät notkuvat myös muista tutuista mauista kuten laatikoista, rosollista, kalasta ja limpusta, jonka suosio korostuu joulua edeltävinä päivinä erityisesti Ahvenanmaalla, Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa. Pohjanmaalla lipeäkala on erityisen pidetty herkku, kun taas lohi kasvattaa suosiotaan joulun alla ympäri Suomen.
Jouluherkuttelun jälkeen vaihtelunhalu alkaa näkyä tapaninpäivänä ostoskoreissa, joissa korostuvat aaton aattoa selkeämmin arkiset maut. Esimerkiksi banaanit, perunapakasteet, pastat, jogurtti ja erilaiset välipalat löytävät tiensä monien kotiin. Myyntidatan valossa erityisesti nuoret etsivät tapaninpäivänä jo selkeämmin eroa joulun makuihin.
– Tapaninpäivänä alle 35-vuotiaiden ostoksissa korostuvat vanhempiin ikäryhmiin nähden esimerkiksi virvoitus- ja energiajuomat, rahkat, jauheliha, broileri, pasta, pakastepizza ja texmex-tuotteet. Vanhemmissa ikäryhmissä jouluherkuista nautitaan todennäköisesti pidempään ja niiden oheen hankitaan täydentäviä perusmakuja. Yli 65-vuotiailla tapaninpäivän ostoksissa korostuvat nuorempiin ikäryhmiin nähden muun muassa peruna, piimä, hedelmät ja puurohiutaleet, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)



















