Näistä ennakoidaan joulun lahjahittejä
Verkkokauppa.com ennustaa, että joulun suosikkien joukossa on ruutuaikaa vastapainottavia aistileluja, opettavaisia leikkisettejä, musavisaa ja monta pukinkontin kestosuosikkia. Suosikkihahmoksi on nousemassa sininen koira Bluey.
Tämän joulun hittilelut heijastelevat leikin roolia vastavoimana hektiselle hälylle. Sensoristen aistilelujen kysyntä on kasvanut selvästi.
– Esimerkiksi NeeDoh-puristelulelut ja GUI GUI -limat tarjoavat lapsille hetkiä, joissa voi keskittyä ja uppoutua omaan maailmaan. Oli kyseessä sitten aistilelu, muovailuvaha, LEGO-setti tai pulmapeli, pukinkonteissa nähdään yhä enemmän leluja, joilla on tutkitusti rauhoittava vaikutus arjen ärsyketulvan keskellä”, kertoo Verkkokauppa.comin kategoriapäällikkö Piia Inkinen tiedotteessa.
Rauhoittumisen rinnalle nousevat tänä jouluna myös oppimista tukevat setit, kuten tiede- ja tutkimuslelut.
– Esimerkiksi kemiaa ja fysiikkaa opettavat tiedesetit ovat nousussa. Niissä yhdistyy leikki ja uuden oivaltaminen, Inkinen kertoo.
Myyntidata kertoo, että aikuisille myydyissä peleissä korostuivat tänä vuonna erityisesti partypelit.
– Illanistujaisissa on yhä tavallisempaa vetää esiin lautapeli viihdykkeeksi kaupungille lähtemisen sijaan. Lautapelit ovat luonnollisesti ikisuosikkeja, mutta trendi näkyy partypelien suosiona ja valikoiman laajentumisena: esimerkiksi Hitster-musiikkivisan parissa viihtyy kotosalla railakkaampaakin viihdettä kaipaava porukka.
Australialaisen animaatiosarjan päätähti, sininen koiranpentu Bluey (suomennettuna Tuuri) on Verkkokauppa.comin myyntidatan mukaan noussut kilpailemaan joulun suosituimman hahmon tittelistä.
– Monelle tuttu Stitch on edelleen suosittu, mutta Bluey on tehnyt kovaa nousua. Koirakavereiden seikkailuita leikitään hyvin perinteisillä leluilla: sarjan maailmaan sijoittuvilla nukkekodeilla ja hahmoilla. On Blueysta tietysti myös omat LEGO-settinsä. Perinteiset ikisuosikit pitävät lelujen maailmassa yhä pintansa.
Lelulistalla on havaittavissa perinteisen joulun ainekset.
– Nukketalot, LEGOt, figuurit ja kauko-ohjattavat autot pitävät pintansa vuodesta toiseen. Kaikkein suosituimmat joululahjat ovat usein tuttuja ja turvallisia, Inkinen summaa.
Lelukauppa on vilkastunut myös Tokmannilla selvästi viime vuodesta. Pukinkonttiin ostetaan entistä useammin esimerkiksi vuorovaikutuksellisia ja toiminnallisia leluja. Tokmannilla uskotaan, että kuluttajat haluavat turvallisia ostopäätöksiä myös taloudellisesti epävarmoina aikoina. Tokmanni vastaa lelujensa täyttävän EU:n asettamat, maailman tiukimmaksi arvioidut lelujen turvallisuussäännöt.
Tokmanni-halpakauppaketjun kuluttajadatan mukaan kuluvan joulusesongin hittituotteiksi ovat kappalemääräisesti nousseet esimerkiksi Suomen Leluyhdistyksen Vuoden Hahmoleikkilelu 2025 -voittajaksi valitsema interaktiivinen jääkarhu, äänikomentoja tunnistava koiranpentuhahmo, kauko-ohjattavat törmäilyautot sekä aavikko- ja Audi R8 -auto, Barbie-nukke sekä nuken, hevosen ja kärryjen leikkisetti.
Erityisen suosittuja ovat myös monenlaiset muut leikkiautot ja erilaiset elokuvista, sarjoista ja peleistä tutut hahmot, kuten videopeli Minecraftin hahmot ja Disneyn Lilo & Stitch -elokuvien Stitch.
– Entistäkin kiinnostavampia leluja ovat Tokmannilla tänä joulusesonkina myös esimerkiksi niin sanonut yllätyspehmot, eli erilaiset yllätyspakkauksista paljastuvat pehmolelut. Suosikkeja ovat klipsillä vaikkapa reppuun kiinnitettävät Hello Kitty -hahmot, Aleksi Eskonheimo kertoo.
Hän työskentelee Tokmanni-konsernin halpakauppaketjujen lauta- ja palapelien sekä lelujen valikoimista vastaavana tuotepäällikkönä.
Leluissa yhdistyy usein useampi mielenkiinnon kohde ja monipuolinen leikkiarvo, Eskonheimo arvioi.
– Esimerkiksi eläinhahmoilta halutaan usein vuorovaikutuksellisuutta ja hoivaamismahdollisuutta. Leikkiautojen puolestaan toivotaan olevan kauko-ohjattavia tai muuten toiminnallisia, hän havainnollistaa.
Tokmannin tuotevalikoimien yllätyspehmot, eli erilaiset yllätyspakkauksista paljastuvat pehmolelut, ovat tänä jouluna erityisen suosittuja. Oheisessa kuvassa on klipsillä esimerkiksi reppuun tai laukkuun kiinnitettäviä Hello Kitty -hahmoja.
Leikkimielenosoitus ja laajempi yhteiskunnallinen keskustelu lasten ruutuajasta ovat osaltaan muistuttaneet joululahjoja hankkivia aikuisia pohtimaan huolella sitä, millaisia paketteja pukinkonttiin hankitaan, Tokmannilta arvioidaan.
– Erilaiset opettavaiset ja kehittävät lelut ja lelusarjat omien pelien piirtämiseen kannustavasta pelistä ja rakenteluleluista leikkiastioihin ja lasten palapeleihin nostavat osuuttaan Tokmannin lelumyynnistä vuosi vuodelta. Lasten vanhemmat toivovat tällaisia leluja joululahjoiksi yhä enemmän, ja keskustelut ruutuajoista ohjaavat myös muita läheisiä opettavaisten ja kehittävien lahjojen pariin, Eskonheimo kertoo.
Joululahjoja valitessa mietitään yhä enemmän ei vain lasta, vaan koko perhettä ja muita läheisiä, hän uskoo.
– Ilahduttavaa on, että todella monet pukinkontista paljastuvat lelut sekä pala-, lauta- ja muut pelit kannustavat oppimaan uusia asioita sekä viettämään aikaa läheisten kanssa leikkien ja pelaten.
Yhteiskunnallinen tilanne näkyy Tokmannin arvion mukaan aikuisten välittämissä lahjatoiveissa myös siten, että leluja taisteluleikkeihin kaivataan yhä vähemmän. Tokmannilla onkin vähennetty tällaisten tuotteiden tarjontaa tietoisesti.
– Kuluttajadatamme viittaa siihen, että myös lelujen hintoja vertaillaan erittäin ahkerasti sekä myymälöissä että verkossa. Tarjouksia odotetaan ja niihin tartutaan nyt entistäkin aktiivisemmin, Eskonheimo kertoo.
Tämän joulun hittileluiksi ovat selvästi nousseet somesta ja tv-sarjoista tutut hahmot ja esineet. Trendin on huomannut etenkin Stockmannin XS Lelujen myymäläpäällikkö Külli Rivera, jonka mukaan muun muassa tuttuja sankareita esittävien Funko-keräilyhahmojen myynti on noussut todella paljon.
– Tuotesarja kiinnostaa laajaa asiakaskuntaa – hahmoja ostetaan pienille lapsille, mutta myös teinit ja aikuiset käyvät Funko-ostoksilla, Rivera kertoo.
Funko-merkiltä halutuin uutuus on ollut juuri markkinoille saapuneet KPOP Demon Hunters -hahmot, jotka tänä vuonna kuoriutuvat monen sarjan fanin paketista.
Funko-trendin on huomannut myös Valkean XS Lelujen myymäläpäällikkö Sari Sandgren. Valkeassa Funko-hahmot ovat tasaisesti myydyimpien tuotteiden kärjessä.
– Erilaiset keräilylelut ovat taas in. Funkot ovat erityisen hauskannäköisiä ja söpöjä, Sandgren kertoo.
– Omia suosikkeja leffoista tai tv-sarjoista halutaan sisustamaan koteja, Rivera komppaa.
”Televisiosta tutut” ja someviraalit tuotteet Funkojen ohella korostuvat joululahjaostoksissa.
– Gabby’s Dollhousesta tuli elokuva syksyllä ja nyt Gabby’s -tuotteita menee reilusti niin Triplan kuin Ainoan myymälöissä, kertoo liikkeiden myymäläpäällikkö Pulmu Koukkunen.
– Hahmona somessa villinnyt kapybara trendaa myös edelleen, huomauttaa Rivera.
– Ja Pokémon-keräilykortit ovat myös myydyimpiä joulutuotteitamme.
Onko joulukauppa sitten jotenkin muuttunut viime vuodesta?
– Jos miettii vuosia taaksepäin, niin ennen oli aina se joku tietty leluhitti, jota kaikki halusivat jouluksi. Kun Hatchimalsit saapuivat ensi kertaa markkinoille, ihmiset jonottivat tuotteita sitä mukaa mitä lavalta ehti tavaraa purkaa, Rivera kuvailee.
Labubun jalanjäljissä blindbox-trendi tekee kuusen alla loikovista paketeista tuplasti jännittävämpiä.
– Blindbox-tuotteissa jutun juju menee itse tuotteen yli – puolet hauskuutta on kuvata ystäville ja someseuraajille unboxing-video, kun mysteeripaketti viimein aukeaa, eli omasta viraalihetkestään, kertoo XS Lelujen operatiivinen johtaja Triin Sõber.
Blindbox-tuotteet kuten Lovely Emma, Aphmau, ja Fuggler menevät kuumille kiville. Myös Funkolta on tullut jouluksi oma Mystery Box -setti. Blindbox-trendin kuningatar Labubu on jo myyty loppuun ja saattaakin yllättää monet sellaiset joulunodottajat, joiden vanhemmat kesällä yllättyivät keräilylelun hinnasta. Hinta, täsmällisyys ja laatu on muutenkin korostunut tämän vuoden joulukaupassa.
– Ihmiset ovat todella hintatietoisia ja haluavat toteuttaa lahjatoiveet tarkalleen eikä sinne päin – juuri se oikea tuote täytyy löytyä, kertoo Sandgren.
– Samoin lelujen laadun ja turvallisuuden merkitys korostuu selvästi kivijalkakaupassa asioivien asiakkaiden keskuudessa. Ikäsuosituksia ja apua turvallisen lelun ostoon kysytään paljon, Sõber lisää.
Rahalaitos teki joulun alla vuotuisen joululahjavertailun perustuen suomalaisten viimeisen 12 kuukauden aikana tehtyihin Google-hakuihin. Tänä vuonna käytännöllisyys korostuu, sillä arkea helpottavat tuotteet nousevat lahjalistojen kärkeen.
Kauneudenhoito ja hyvinvointi ovat kasvussa, esimerkiksi hiusöljyt ovat nousijoiden joukossa. Pienet mutta hyödylliset lahjat kiinnostavat – kaikki suosituimmat eivät ole kalliita.
Projektorit ja muut “elämyslaitteet” yleistyvät perinteisten elektroniikkalahjojen rinnalla. Vaatteet ja korut palaavat lahjalistoille, kun ne ovat helposti paketoitavia ja ajattomia.
Lautapelit ovat yksi suurimmista putoajista, vaikka ne ovat perinteinen joululahja. Painopeittojen kiinnostus laskee, mikä viittaa trendin tasaantumiseen. Langattomien kuulokkeiden ja fatbikejen haut vähentyneet, markkinoiden kyllästyessä. Lasku ei tarkoita katoamista, vaan siirtymää pois trendihypeistä.
Lahjat ovat yhä useammin käyttöön, ei vain fiilikseen. Harkinta ja vertailu korostuvat suurissa hankinnoissa. Joululahjoissa yhdistyvät hyöty, arjen helpottaminen ja pieni hemmottelu. Hakudata viittaa kulutuksen maltillistumiseen, ei impulssiostamiseen.
Joulusesonki näkyy kaupoissa paitsi myyntimäärissä myös valikoiman laajuudessa. S-ryhmän kaupoissa on tarjolla jopa tuhansia erilaisia joulutuotteita ja jouluruokia ostetaan vuosittain miljoonia kiloja.
Sesongin valikoimassa nousevat esiin joulutortut, piparit ja leivontatarvikkeet, jotka mahdollistavat sekä perinteisen leivonnan että uusien valmiiden herkkujen kokeilun. Viime vuonna S-ryhmän valikoimassa oli noin 90 erilaista piparkakku-nimellä olevaa tuotetta. Tänäkin vuonna mukana on kaikkea perinteisistä rapsakoista pipareista gluteenittomiin ja vegaanisiin vaihtoehtoihin sekä uutuusmakuihin, kuten suklaalla kuorrutettuihin variaatioihin.
– Perinteisten piparien lisäksi piparkakku on suosittu sesonkimaku, joka näkyy joulun alla monissa tuotteissa. Tämän joulun odotettuja sesonkituotteita ovat esimerkiksi 3 Kaveria laktoositon Pipari & Taikina -jäätelö sekä Pågenin Gifflar piparkakun makuiset pikkupullat, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström tiedotteessa.
Joulumakeiset ovat varma valinta sekä lahjaksi että joulupöydän jälkiruoaksi. Viime vuonna S-ryhmän valikoimassa oli noin 650 erilaista joulumakeista ja joulumakeisia myytiin S-ryhmän ruokakaupoissa yli 2,5 miljoonaa kiloa. Määrä kertoo suomalaisten rakkaudesta sesonkiherkkuihin.
– Tämän joulun makeita uutuuksia ovat esimerkiksi Fazerin Crunchy Minis- ja Pandan Joulupukki-konvehdit sekä Kinder-joulumakeisia sisältävä Kinder-joulusukka, Backström vinkkaa.
Joulun makumaailma näkyy vahvasti myös klassikoissa. Viime vuonna S-ryhmän kaupoista löytyi useita valmisriisipuuroja, ja glögivaihtoehtoja oli tarjolla jopa sata erilaista. Tämän vuoden glögiuutuuksiin kuuluvat muun muassa Hans Välimäen vuosikertaglögi, Loimun talviomenajuoma ja Valion vaalea sokeroimaton glögi.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















