Tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Pian on taas vuosittaisen joululiikenteen aika, ja monella autoilijalla saattaa pinna kiristyä ruuhkissa. Yksi ärsytyksen aihe nousee liikenteessä ylitse muiden, ilmenee K-Auton neljättä vuotta perättäin teettämästä ja koko Suomea tilastollisesti kattavasti edustavasta Autoilun suunta -tutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitetään autoilijoiden näkemyksiä autoilusta ja liikenteestä.
Kysyimme tämän vuoden Autoilun suunta -tutkimuksessamme ensimmäistä kertaa, mikä suomalaisia autoilijoita ärsyttää eniten liikenteessä.
Ykkössija oli selvä: eniten liikenteessä hermoja kiristää perässä roikkuminen, jota jopa 69 prosenttia vastaajista pitää ärsyttävänä. Toisena listalla ovat autoilijat, jotka eivät käytä vilkkua (67 %) ja kolmantena puhelinta ratissa räpläävät (54 %).
Huomion arvoista on myös se, että hitaasti ajavat autoilijat (47 %) koetaan liikenteessä ärsyttävämmiksi kuin ylinopeutta ajavat (28 %). Jopa huolimaton pysäköinti (33 %) kohoaa ylinopeuden edelle.
– Kyllähän liikenteessä voi ärsyttää monikin asia. Tutkimukseen peilaten näen erinomaisena asiana sen, että valtaosassa Volkswagenin malleista on mukautuva vakionopeudensäädin, joka tukee turvallista ajamista pitämällä säädetyn etäisyyden edellä ajavaan, sanoo K-Autolla Volkswagenin tuotepäällikkönä työskentelevä Toni Nieminen tiedotteessa.
Suomalaisten autoilijoiden mielestä auton tärkeimmät varusteet ovat tehokkaat ajovalot, joita jopa 77 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä. Ajovalojen jälkeen listan kärkeen nousivat lohko- ja sisätilalämmitin (71 %), pysäköintitutka ja peruutuskamera (67 %) sekä vetokoukku (51 %).
Listan hännille taas jäivät esimerkiksi metalliväri, jota vain 13 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä varusteena. Myöskään nahkaverhoilua (12 %) ei pidetä kovinkaan tärkeänä, ja panoraamakattoa vielä sitäkin vähemmän (6 %).
– Suomalaiset ovat käytännönläheisiä autoilijoita, jotka tykkäävät vetää autonsa perässä veneitä ja asuntovaunuja. Autoilijan pitää pystyä liikkumaan kaikissa olosuhteissa, siksi parhaan mahdollisen näkyvyyden tarjoavat iQ.Light-matriisiajovalot ovat myös suosiossa. Suomessa sääolosuhteet vaihtelevat suuresti, joten polttoainekäyttöinen lisälämmitin tai lohko- ja sisätilalämmitin lisäävät sekä mukavuutta että turvallisuutta. Parkkipaikoilla taas auttavat sekä pysäköintitutka että peruutuskamera, jolle Volkswageneissa on pesuri. Volkswagenin, kuten muidenkin K-Auton edustamien merkkien autot varustellaan aina suomalaisten toiveiden mukaisesti Suomen markkinaan. Lähtökohtana on se, että autoissamme on vakiona sellaisia varusteita, joita suomalaiset haluavat ja arvostavat, Nieminen toteaa.
Mitä suomalainen autoilija kuuntelee ajaessaan? Kyselyn mukaan perinteinen radio pitää pintansa edelleen, sillä radiota kuuntelee 59 prosenttia vastaajista. Puhelimen soittolistan valitsee 29 prosenttia vastaajista ja podcastin tai äänikirjan seitsemän prosenttia. Vain neljä prosenttia vastaa, ettei kuuntele mitään ajaessaan autoa ja loput pari prosenttia valitsi "jonkin muun”.
Kyselyn mukaan suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 32 kilometriä päivässä ja 19 000 kilometriä vuodessa. Ajomäärät ovat hieman laskeneet aiemmista selvityksistä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)















