Some lisää kuluttamista
Sosiaalinen media on tärkeä foorumi tuotteiden esittelylle – myös vastuullisten. Stena Recycling Circular Voice -tutkimuksen mukaan jopa viidesosa 18-30-vuotiaista nuorista ostaa vastuullisia tuotteita voidakseen esitellä niitä sosiaalisessa mediassa. Ympäristötietoisuus on valtaosalle kyselyyn vastanneista tärkeää. Nuorimman ikäpolven vastaajista vain viidelle prosentille ei asialla ollut merkitystä.
Sosiaalisen median avulla seuraaja voi inspiroitumisen lisäksi tehdä vertailua tuotteiden välillä. Miltei puolelle vastuullisemman tuotteen hinta voi olla esteenä ostopäätökselle. Neljäsosa ei kuitenkaan luota, että tuote oikeasti olisi vastuullisempi. Kaikkiaan tuotteiden näkyvyys sosiaalisessa mediassa lisää kuluttamista, mikä sinänsä voi sotia vastuullisuuden periaatteita vastaan. Pohjoismaissa ja Puolassa tehtyyn kyselyyn vastasi Suomessa tuhat ihmistä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















