Suomalaiset pyytävät ja antavat useammin muutto- kuin remonttiapua
Enemmistö suomalaisista (59 %) on pyytänyt muuttoapua sukulaisiltaan tai ystäviltään. Remonttiavuksi ystäviään tai sukulaisiaan taas on pyytänyt 43 prosenttia suomalaisista.
Tämä selviää K-Raudan Näin Suomi remontoi -kyselystä, joka toteutettiin alkuvuodesta.
Muuttoapuna ystävilleen tapaa olla 56 prosenttia vastaajista. Miehistä muuttoapuna kertoo olleensa 57 prosenttia ja naisista 54 prosenttia vastaajista. Eniten muuttoapua tuttavilleen ovat tarjonneet 23–34-vuotiaat (61%).
Myös muissa ikäryhmissä yli puolet auttaa tuttaviaan muutoissa vanhinta ikäryhmää (65+) lukuun ottamatta. Heistä ainoastaan 47 prosentilla on tapana auttaa ystäviään muutoissa.
Remontoinnissa ystäviään tapaa auttaa 38 prosenttia vastaajista. Miehistä 42 prosenttia ja naisista 34 prosenttia. Ikäryhmistä ahkerimmin remonttiapuaan antavat 25–34-vuotiaat (42 %) ja vähiten 65+-ikäiset (33 %).
Talkoisiin, jotka liittyvät asuntojen tai mökkien kunnostamiseen kertoo osallistuneensa 44 prosenttia kyselyn vastaajista. Vastaajista 40 prosenttia kertoo, että osallistuu tällaisiin talkoisiin mielellään.
K-Raudan asiantuntija, tuoteryhmäjohtaja Mikko Tiesalo uskoo muuttoavun olevan remontointiapua yleisempää, koska muuttolaatikoiden pakkaaminen ja kantaminen eivät vaadi erityistä osaamista. Suomalaiset myös muuttavat usein, joten mahdollisuuksia avunantamiseen tarjoutuu usein.
Vastaajista 48 prosenttia kertoo kokevansa, että heiltä puuttuu remontoinnissa tarvittavaa osaamista.
Tiesalo haluaa rohkaista suomalaisia tarttumaan erilaisiin remonttitöihin. Itse remontoimalla voi säästää ja nähdä omien käsien aikaansaannokset, minkä useimmat kokevat palkitsevaksi. Poikkeus tähän ovat tietysti työt, jotka vaativat erikoisosaamista tai ammattipätevyyden kuten sähkö- tai putkityöt.
Kyselyn perusteella vaikuttaa siltä, että suomalaiset ovat hyvin selvillä siitä, mistä hakea apua remonttitöihin. Vastaajista ainoastaan 17 prosenttia kertoo, ettei tiedä mistä saisi tietoa remontoinnista tai siihen liittyvistä asioista.
Kysely tehtiin K-Kylä-asiakasyhteisössä helmi–maaliskuussa. Kyselyyn vastasi 1044 ihmistä. Aineisto on painotettu vastaamaan yli 25-vuotiasta suomalaisväestöä iän ja sukupuolen mukaan.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)
















