Thamesin kyntäjä kotiutui Aurajoelle
Thames-joella Englannissa aikaisemmin seilannut M/S Aurella kulkee nykyisin Aurajoella. Sen kyydissä pääsee ihastelemaan Aurajoen maisemia ja samalla kuuntelemaan Turun historiaan sekä nykypäivään liittyviä tarinoita kohteista, joita joen varrella tulee vastaan.
– Aikaisemmin alus kulki Lontoon ja Oxfordin välissä tunnin mittaisilla jokiristeilyllä, ja me ostimme tämän viime vuonna Englannista. Kyseessä on Englannissa, Bounty Boatsin vuonna 1984 rakentama jokiristeilyalus. Teimme siihen parannuksia turvallisuuteen liittyen, ja muutimme myös sisätiloja käyttöömme sopivaksi, kertoo Turku River Cruisesin toiminnanjohtaja Gustav Ramberg.
Jokiristeilyn reitti kulkee Kristiinankadulta Apteekkimuseon edestä Ruissalon telakalle, mutta kyytiin voi hypätä matkan varrelta myös muilta pysäkeiltä kuten ravintola Noan edestä. Lisäksi voi ostaa vain yhdensuuntaisen matkan tai hypätä pois haluamallaan pysäkillä kesken matkan.
– Lipun voi ostaa laivalta tai netistä verkkokaupasta. Aloitimme viime kesänä risteilyt, ja ne olivat suosittuja Juhannuksesta lähtien risteilemme joka päivä elokuun 11. päivään asti, Ramberg kertoo.
Risteilyn aikana kaiuttimista kuuluu vuoronperään kolmella kielellä eli suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi opastusta Turun historiasta sekä myös Aurajoen merkityksestä sekä mitä kaloja joessa elää.
– Materiaalia on työstetty pitkän linjan Turku-opas Leena Sarlinin kanssa. Meillä on nyt kymmenen ääninauhaa, mutta tänä kesänä lisäämme uutta tietoa, kuten esimerkiksi Kulttuuritalosta ja sen merkityksestä Turun kulttuurielämälle.
Opastuksen aikana voi myös jutella, sillä Rambergin mukaan äänentoisto on niin toimiva, että pieni jutustelu ei häiritse muiden kuuntelua.
– Ihmisiä on kiinnostanut tulla kuuntelemaan ja lisäämään tietämystään Turusta.
Alus toimii uusiutuvalla polttoaineella ja se saa tarvitsemansa sähkön kahden aurinkopaneelin sekä aurinkoenergiaa varastoivan akun avulla.
Ramberg on itse koulutukselta merikapteeni, mutta ennen ylenemistään merikapteeniksi hän päätti perustaa oman yrityksen.
– Aloitin vuonna 2007 merikapteenin opinnot, ja toimin jonkin aikaa merillä, mutta en jaksanut odottaa sitä lähes seitsemää vuotta, joka vaaditaan merikapteeniksi ylenemiseen.
Toimin kansi- ja perämiehenä, mutta halusin perustaa oman saaristomatkailuun perustuvan yrityksen, joten vuonna 2016 perustin tämän yrityksen.
Ramberg työllistää laivamiehistöä noin 10–12 henkeä ja hän tarjoaa harjoittelupaikkoja merimiesopiskelijoille.
– Ensin ostettiin yksi alus, mutta sitten aloimme ostaa muistakin. Minulla on myös kolme muuta alusta, jotka kulkevat Aurajoesta Seiliin ja Nauvoon sekä Nauvon ja Seilin väliä sekä elokuussa on tarkoitus valmistua varustamon uusin alus, M/s Lövskär, joka korvaa M/s Norrskärin, joka siirtyy ajamaan tulevana kesänä upouutta kesäreittiä Turusta.
Marianne Rovio