Valkoviinejä myytiin punaviinejä enemmän
Alkon myyntilitrat vuonna 2023: myynti laski 4,1 prosenttia. Keveys ja raikkaus jatkaa nousuaan.
Alkon myynti laski viime vuonna 3,4 miljoonaa litraa vuoden 2022 takaisesta. Asiakaskäyntejä oli 50,7 miljoonaa. Vuonna 2023 Alkosta ostettiin noin 76,9 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 4,1 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Vuonna 2022 myynti oli noin 80,3 miljoonaa litraa.
Viinien myyntilitrat laskivat 3,7 prosenttia, väkevien 4,4 prosenttia, panimotuotteiden 6,2 prosenttia ja alkoholittomien myynti 7,7 prosenttia verrattuna vuoteen 2022. Punaviinien litramyynti laski viisi prosenttia, valkoviinien 2,1 prosenttia ja kuohuviinien 5,6 prosenttia. Roseeviinien myynti pysyi lähes ennallaan (myynti nousi 0,2 prosenttia).
Alkon kokonaislitramyynnistä 62 prosenttia on viinejä, joita valikoimassa vuoden aikana oli lukumääräisesti yli 8 500. Väkevien osuus litramyynnistä oli 28 prosenttia, panimotuotteiden yhdeksän prosenttia ja alkoholittomien myynti prosentin.
Asiakaskäyntejä oli viime vuonna 50,7 miljoonaa, määrä laski 2,6 prosenttia vuoteen 2022. Vuoden 2023 myynnin kautta alkoholijuomaveroa kertyi 575,6 miljoonaa euroa (599,8 vuonna 2022) ja arvonlisäveroa 278,6 miljoonaa euroa (285,0).
Alkoholin matkustajatuonti on ollut selvässä kasvussa viime vuonna (tammi–lokakuussa 40 prosenttia), mikä on omalta osaltaan vaikuttanut Alkon myyntiin. Ulkomaisista nettikaupoista ostetun alkoholin määrä oli puolestaan viime vuonna reippaassa laskussa (tammi–lokakuussa 70 prosenttia). THL julkaisee koko vuoden 2023 luvut alkoholin matkustajatuonnista ja verkko-ostoista myöhemmin tammikuussa.
Alkon hinnoittelu on erityistehtävän piiriin kuuluvilla yli 5,5 prosenttisilla alkoholijuomilla täysin avointa ja perustuu vuosittain julkaistaviin hinnoittelukertoimiin ja -tekijöihin.
– Hintojen nousu meillä Alkossa on ollut hyvin maltillista. Tuotteiden hinnat nousivat viime vuonna keskimäärin kaksi prosenttia, sanoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen tiedotteessa.
– Monelle alkoholin hinnoissa veron osuus on yllättävä. Kymmenen euron viinipullosta meille jää noin 1,70 euroa myyntikatetta. Veron osuus kymmenen euron pullosta on viisi euroa.
Hinta-laatusuhde on kuluttajille entistäkin tärkeämpi ostokriteeri, ja hinta on monelle asiakkaalle tärkeä valintaperuste. Myytyjen tuotteiden keskihinta viime vuonna nousi parisen prosenttia.
Koskisen mukaan ostokäyttäytyminen vaikuttaisi myös polarisoituvan.
– Toisaalta haetaan halvempaa, ja toisaalta moni nauttii alkoholia aiempaa vähemmän, mutta panostaa silloin laatuun. Tähän me myös valikoimasuunnittelussamme panostamme: että meiltä löytyy tuotteita laajasti eri hintakategorioissa.
Valkoviinien litramyynti ohitti historiallisesti punaviinit vuonna 2022 ja trendi vahvistui vuonna 2023. Edellisen kerran suomalaiset nauttivat valkoviiniä punaviiniä enemmän yli 20 vuotta sitten, vuonna 2001. Valkoviinejä myytiin 20,3 miljoonaa litraa ja punaviinejä 19,4 miljoonaa litraa. Yksi syy valkoviinien suosion jatkumiseen löytyy jo pitkään vallinneesta keveyden ja raikkauden trendistä. Kotikokkailujen reseptit ovat keventyneet ja monet suosivat kasvis- tai kalapainotteista ruokavaliota, johon valkoviinit sopivat erinomaisesti.
Roseet ovat vakiinnuttaneet paikkansa läpi vuoden nautittavana viinityylinä, kun ne aikaisemmin miellettiin lähinnä kesäjuomiksi. Kuluttajat ovat löytäneet roseeviinien monipuolisuuden ja erilaisten tyylien kirjon aina kevyemmistä seurusteluviineistä vivahteikkaisiin vaihtoehtoihin ruokapöytään.
Ympäristövastuullisten pakkausten myynti kasvoi edellisvuodesta. Mietojen viinien, jotka ovat ympäristöystävällisessä pakkauksessa, myyntilitrat kasvoivat 8,2 prosenttia. Myynti oli yhteensä 12,7 miljoonaa litraa, eli noin neljännes kaikkien mietojen viinien litramyynnistä.
Lasipulloissa myydyistä viineistä 45 prosenttia myytiin kevyessä lasipullossa, kun osuus vuonna 2018 oli 13,2 prosenttia. Kevyt lasipullo suojaa viiniä yhtä hyvin kuin raskas, mutta sen hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi. Tuotteille, joita ei varastoida pitkään, sopivat lasin lisäksi myös muut pakkausmateriaalit.
Alkon kolme litramääräisesti eniten myydyintä tuotetta olivat viime vuoden tapaan väkevät viinat. Myydyin oli Leijona Viina, kakkonen Koskenkorva Viina ja kolmonen Suomi Viina. Kahdenkymmenen eniten myyneen tuotteen joukossa oli kuusi väkevää, yhdeksän valkoviiniä, kolme punaviiniä ja kaksi panimotuotetta.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)