Keveys ja ympäristö näkyvät juomatrendeissä
Alkon koostama katsaus ajankohtaisista juomailmiöistä kertoo, että vuonna 2024 pinnalla ovat eritoten keveys sekä oikeat valinnat paitsi oman, myös ympäristön hyvinvoinnin kannalta. Trendit on poimittu Alkon syksyllä 2023 henkilöstölleen ja sidosryhmilleen tekemästä trendikyselystä.
Kuluttajien juomavalinnoissa näkyvät jo pidempään pinnalla olleet megatrendit. Hyvinvoinnin vaaliminen näkyy vastuullisuuden merkityksen sekä alkoholittomien juomien kysynnän kasvuna. Niiden valikoimaan tulee koko ajan uusia, mielenkiintoisia tuotteita.
Pieni on edelleen kaunista. Kuluttajia kiinnostavat kaikissa juomaryhmissä pientuottajat, lähellä tuotetut tuotteet sekä tarinat niiden takana.
Viineissä ja muissakin juomissa keveys ja raikkaus on valttia. Rosee jatkaa nousuaan ympäri vuoden nautittavana viininä.
– Kehitämme jatkuvasti valikoimaamme paitsi asiakkaiden kysynnän, myös niin isojen kuin vasta orastavien trendien valossa. Toki olemme itsekin mukana trendien luomisessa ja vahvistamisessa panostamalla esimerkiksi alkoholittomiin ja matala-alkoholisiin juomiin sekä eri pakkausmuotoihin, kertoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen yhtiön tiedotteessa.
Hinta–laatusuhde on entistä tärkeämpi ostokriteeri. Elinkustannusten noustua hinnan merkitys on kasvanut. Hieman edullisempien tuotteiden kysyntä on kasvanut, toisaalta moni nauttii alkoholia aiempaa vähemmän, mutta panostaa silloin laatuun.
Raikas ja keveä valkoviinitrendi on ollut hallitseva jo useamman vuoden ajan. Vaihtelunhaluisimmat kuluttajat kuitenkin etsivät jo muitakin vaihtoehtoja.
Nyt kevenevät myös punaviinit. Ensin raikastuivat valkoviinien maut, nyt punaviinit seuraavat perässä. Niin viinin maku kuin alkoholiprosentti saavat olla entistä kevyempiä.
Kupliva trendi näkyy uusina avauksina siten, että kuplimattomista viineistä tutut tuottajat lanseeraavat nyt myös kuohuviinejä ympäri viinimaailman.
Monessa juomalasissa on nyt entistä vähemmän alkoholia, sokeria ja kaloreita, ja juomaa on lasissa myös määrällisesti aiempaa vähemmän.
Ympäristötietoisuus näkyy lasissa. Ympäristöystävälliset ja eettiset näkökulmat painavat kuluttajien vaakakupissa. Omalla ostokäyttäytymisellä halutaan myös vaikuttaa.
Moni on löytänyt sisäisen miksologinsa. Nyt cocktaileja ja mocktaileja sekoitetaankin yhä enemmän kotona.
Hedelmien ja marjojen aromit maistuvat kuluttajille monenlaisissa juomissa, kuten long drinkeissä ja muissa valmiissa juomasekoituksissa.
Viini näkyy osana elämäntyyliä. Viini voi hyvinkin olla osa kuluttajan omaa elämäntapaa täydentävää lifestyle-kuluttamista, jossa ostovalinnoilla viestitään omasta tyylistä ja tyylitajusta.
Juoman pakkaukseen kiinnitetään nyt entistä enemmän huomiota. Uusien pakkaustyyppien suosiota eri juomatyypeissä nostaa osaltaan helppokäyttöisyys, mutta myös hiilijalanjäljellä on monille kuluttajille merkitystä. Alkossa seurataan tarkasti, millaisia innovaatioita juomien pakkaamiseen tulee.
– Ympäristöystävälliset ja eettiset näkökulmat painavat kuluttajien vaakakupissa. Omalla ostokäyttäytymisellä halutaan myös vaikuttaa, joten tuotteiden kokonaisvaltainen vastuullisuus on aina vain tärkeämpi seikka, sanoo tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström.
Viini voi hyvinkin olla osa kuluttajan omaa elämäntapaa, jossa ostovalinnoilla viestitään omasta tyylistä ja tyylitajusta. Viinivalinnalla voidaan osoittaa statusta, mutta toisaalta myös arvoja, esimerkiksi tahtotilaa vastuullisuudesta ympäristöä kohtaan. Näitä sisältöjä jaetaan aktiivisesti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
– Juoma voi olla osa elämäntyyliä myös erilaisten tapahtumien, teemailtojen ja maisteluiden kautta. Juoman ja lifestylen suhde näkyy viinin ohella toki myös esimerkiksi oluissa ja viskeissä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)