Tapio Karvonen heittäytyi tutkijan työstä meriyhteyksien armoille
Meriteollisuuden yrityskentän kehittämisen parissa aloittaneelleTapio Karvoselle merenkulku on ollut läsnä monin tavoin. Naantalin Luonnonmaan kesäasunnolla hän innostui jo nuorena valokuvaamaan ohikulkevia laivoja.
– Olen lukenut elämäni aikana myös monia varustamohistoriikkejä sekä yleensä meriteollisuuden historiaa ja varustamojen taloudellinen toiminta on kiinnostanut minua aina, kertoo Karvonen.
Pelkästään harrastukseksi merenkulku ei Karvoselle jäänyt, mutta harrastuksen pohjalta hän on lähtenyt kohti uraansa meriteollisuuden parissa. Karvosella on takanaan 22 vuotta Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksessa erikoistutkijana, missä hän on tehnyt laajasti alan tutkimusta sekä yhteistyötä meriteollisuuden toimijoiden kanssa.
Pitkän tieteellisen uran jälkeen hän kertoo olevansa innoissaan päästessään tutkimustyön parista vielä enemmän yhteistyöhön alan yritysten kanssa aloitettuaan huhtikuun alussa Turku Science Park Oy:n asiakkuuspäällikkönä Maritime Turun tiimissä, jossa hänen tehtävänsä on kehittää meriklusterin yrityskenttää.
– Työ tutkimuksen parissa on ollut todella mielenkiintoista, mutta nyt tuntuu myös todella hienolta päästä toteuttamaan kaikkea tätä tutkimuksen kautta hankkimaani tietoa käytännön puolella. Lisäksi aikaisemman tutkimustyön kautta minulla on laajat verkostot alalla, Karvonen iloitsee.
Karvonen kertoo, että 90 prosenttia suomen ulkomaankaupasta kulkee meritse. Hän toteaa Suomen olevan eräänlainen saari, sillä meritse on kätevintä ja taloudellisinta kuljettaa rahtia.
– Merenkulku on todellakin elintärkeä ala Suomen kansantalouden näkökulmasta. Lisäksi Venäjän kaupan vaiettua, meritiet ovat tulleet entistä tärkeämmäksi.
Omia rahtilaivoja Suomessa ei valmisteta, sillä Karvosen mukaan kilpailussa esimerkiksi Kiinan kanssa on tässä vaikeaa kilpailla.
– Meillä on kuitenkin erinomainen osaaminen risteilyalusten valmistamiseen. Kyseessä on sellaista erikoisosaamista ja valtavan suuren projektin hallitsemista, mitä ei voi kopioida muualle ihan helposti. Ja meillä on muutenkin isoja innovaatioita, ympäristöystävällistä tekemistä sekä tärkeitä laitetoimittajia yleisesti kansainvälisen laivateollisuuden tarpeisiin, kuten esimerkiksi laivamoottorien ja propulsiolaitteiden valmistajia.
Meriteollisuus työllistää Karvosen mukaan hyvin Turun seudulla.
– Telakka työllistää suoraan noin 4 000 henkilöä toimittajayritykset mukaan luettuina. Ja kun laskee välillisen työllistävyyden mukaan, niin puhutaan 8 600 hengen kokonaistyöllisyysvaikutuksista.
Marianne Rovio