Voi tuo Suomeen sähköpotkulautojen pysäköintitelineet
Voi aikoo ensimmäisenä sähköpotkulautatoimijana Suomessa ottaa käyttöön sähköpotkulaudoille suunnitellut pysäköintitelineet. Ensimmäiset pysäköintitelineet ovat olleet jo kokeilussa Tukholmassa joulukuusta asti. Ne ovat saaneet paljon hyvää palautetta. Voi haluaa vastata kaupunkilaisten toiveisiin sähköpotkulautojen asiallisesta pysäköinnistä.
Kyseessä on pilottihanke, joka toteutettiin yhdessä yrityskumppaneiden kanssa.
– Sähköpotkulautojen pysäköinti katujen varsilla on noussut varsin voimakkaasti esiin julkisessa keskustelussa ja esimerkiksi poliittiset päättäjät ovat toivoneet asiaan sääntelyä. Me Voilla haluamme tuoda asiaan ratkaisun, ja olemme siksi suunnitelleet kaupunkien käyttöön uudet sähköpotkulautatelineet, joihin skuutin voi jättää muita häiritsemättä parkkiin, Voin maajohtaja Alpo Panula kertoo.
Telineet on Suomessa tarkoitus sijoittaa Tukholman mallin tapaan yksityisten yritysten, kuten kauppojen, piha-alueille, missä ne ovat kaikkien sähköpotkulautailijoiden käytössä. Uudet telineet tuodaan Suomeen maaliskuussa, ja alkuun niitä on tarkoitus sijoittaa kymmenen vilkkaasti liikennöidyille alueille.
Voi on saanut jo mukaan ensimmäiset kumppanit, mutta ottaa mukaan mielellään lisää toimijoita, jotka haluavat sijoittaa telineitä omien liikkeidensä eteen ja näin saada uusia asiakkaita.
– Uskomme, että kaikki osapuolet olisivat tyytyväisempiä, kun sähköpotkulautojen pysäköintihaasteet saataisiin ratkaistua. Suomalaisilla yrityksillä on nyt mahdollisuus tehdä vastuullinen kaupunkiteko ja ottaa tilojensa eteen uusi teline, Panula sanoo.
Voi on jo aikaisemmin merkinnyt sovellukseensa tietyt alueet, joihin pysäköimällä käyttäjä saa palkinnoksi alennuksen tulevaa ajoaan varten.
– Sähköpotkulaudat ovat vakiinnuttaneet asemansa suomalaisissa kaupungeissa, ja viime vuoden aikana tehtiin useita miljoonia matkoja kahdeksan kuukauden aikana. Sähköpotkulaudat vastaavat kaupunkilaisten toiveisiin nopeasta ja ympäristöystävällisestä tavasta liikkua. Uutena liikkumismuotona meillä on kuitenkin tiettyjä haasteita ratkaistavana, ja erityisen tärkeänä pidämme sitä, että kaupunki on turvallinen paikka liikkua meille kaikille, Panula toteaa.
Panula vetoaa myös kaupunkeihin, jotta ne antaisivat tilaa sähköpotkulautojen pysäköinnille.
– Ymmärrämme, että autojen parkkiruudut ovat merkittävä tulonlähde kaupungille. Yhteen parkkiruutuun pystyisi kuitenkin pysäköimään noin 20 sähköpotkulautaa. Kun autoa käyttää usein vain yksi henkilö, palvelee sähköpotkulauta päivittäin kymmentä henkilöä. Kaupungin ilmanlaadullekin olisi parempi, jos turvautuisimme yksityisautoilun sijaan useammin sähköpotkulautoihin, Panula sanoo.
Panula mainitsee hyvänä esimerkkinä sähköpotkulautayritysten ja kaupunkien yhteistyöstä Pariisin, jonka kaduille on maalattu 2 500 aluetta mikromobiilivälineiden pysäköintiä varten. San Diegossa Yhdysvalloissa autojen parkkiruutuja on annettu sähköpotkulautojen käyttöön, ja Oslossa monet toimistotalot ovat luoneet pysäköintialueita sähköpotkulaudoille. Oslon kaupunki on myös vuokrannut 16 aluetta Voille sähköpotkulautojen pysäköintitelineitä varten.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















