Lukiokoulutus uudistuu edelleen, Turku miettii omia suuntaviivoja
Suomen lukiokoulutus on kokenut suuria uudistuksia viime vuosina. Näkyvin ja ehkä eniten lukioarkeen vaikuttanut muutos oli ylioppilaskokeiden ja sitä myötä muidenkin kurssikokeiden muuttuminen digitaalisiksi.
Elokuussa otettiin käyttöön uusi lukiolaki, joka tuo mukanaan esimerkiksi ohjauksen jatkumisen ylioppilaille, yhteistyövelvoitteen korkeakoulujen ja yritysten kanssa sekä erityisopetuksen myös lukion opiskelijoille. Korkeakoulut ovat parhaillaan uudistamassa opiskelijavalintaansa todistusvalintaa lisäämällä, mikä tarkoittaa ylioppilaskokeen tulosten tärkeyden korostumista.
Yksi osa lukiouudistusta on uusi opetussuunnitelma, joka julkaistaan virallisesti marraskuun alussa. Ennen kuin opetussuunnitelma otetaan käyttöön syksyllä 2021, on Turun lukiokoulutukselle laadittava oma kuntakohtainen opetussuunnitelma.
Turun opetussuunnitelmatyö on aloitettu jo tänä syksynä Opetushallituksen siihen myöntämän valtion erityisavustuksen avulla. Koska itse opetussuunnitelmaa ei vielä ole käytössä, on lukiouudistuksen suuria linjoja alettu muotoilla lukiouudistuksen valtakunnallisten tavoitteiden avulla, joista hankkeen ohjausryhmä valitsi neljä tärkeintä Turun tavoitteiksi: edistää lukiolaisten hyvinvointia, tukea lukioiden toimintakulttuurin kehittymistä vahvemmin opiskelijoiden osallisuuteen, yhteistyöhön ja yhteisöllisyyteen perustuvaksi, yksilölliset tarpeet huomioivaksi ja monimuotoisemmaksi, vahvistaa opiskelijalähtöisyyttä ja opintojen henkilökohtaistamista ja lisätä sen avulla opiskelumotivaatiota ja opintojen mielekkyyttä sekä vahvistaa koulutuksen laatua ja oppimistuloksia.
Tällä hetkellä kerätään eri sidosryhmiltä ehdotuksia siitä, minkälaisilla toimenpiteillä näihin tavoitteisiin päästään. Jokaisen lukion opiskelijakunnat tekevät omat ehdotuksensa. Turun lukiokoulutuksen opettajat pääsevät keskustelemaan toimenpiteistä yhteisessä koulutuspäivässään lokakuun lopulla. Lukiolaisten kotiväki ja lukiokoulutuksen opiskelijahuolto pääsevät ottamaan kantaa toimenpiteisiin juuri nyt Wilma-kyselyn avulla.
Marraskuun aikana eri ryhmien tuotoksista muotoillaan Turun lukioiden uudistuksen suuntaviivat. Tämän jälkeen alkaa kuntakohtaisen opetussuunnitelman kirjoittaminen, jossa pitää ottaa kantaa siihen, sopiiko nykyinen viisijaksojärjestelmä uudistuksen linjauksiin, miten nykyinen 75 minuutin oppitunti sopii uudenlaiseen opiskeluun, kuinka pitkiä opintojaksoja uuden opetussuunnitelman pienimmästä yksiköstä eli moduuleista (ei siis enää kursseista) rakennetaan ja rakennetaanko opintojaksot yhden aineen sisällä vai eri aineita yhdistellen.
Turun kuntakohtaisen opetussuunnitelman tulee olla valmis vuoden päästä eli syksyllä 2020, jotta silloiset yhdeksäsluokkalaiset saavat tietää, millaiseen lukioon he ovat hakemassa seuraavana keväänä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)