Legendaarinen saksalaishävittäjä kipuaa taivaalle Turun lentonäytöksessä
Suomen Ilmavoimien paras hävittäjä jatkosodassa oli legendaarinen saksalainen Messerschmitt Bf 109 eli suomalaisittain ”Mersu”. Messerschmitt Bf 109 on yksi maailman tunnetuimpia, ellei tunnetuin, toisen maailmansodan hävittäjä. Messerschmitt Bf 109:n tuotanto oli peräti 36 000 konetta
Nyt konemalli palaa Suomen taivaalle Turun lentonäytöksessä 15.–16. kesäkuuta. Edellisen kerran Mersu on lentänyt Suomessa maaliskuussa 1954.
Suomalaisten hävittäjä-ässien käsissä Mersuilla saavutettiin Neuvostoliiton ilmavoimia vastaan 663 ilmavoittoa pudotussuhteella 25:1. Menestynein ”Mersu-ässä” oli lentomestari Ilmari ”Illu” Juutilainen, joka saavutti Mersulla 58 ilmavoittoa. Mersu mahdollisti osaltaan torjumaan Neuvostoliiton suurhyökkäyksen kesällä 1944.
Sodan jälkeen ilmavoimilla oli 102 Mersua, joista 60 jatkoi palveluksessa, loput varastoitiin rauhanehtojen mukaisesti. Messerschmitt Bf 109 oli ilmavoimien päähävittäjä vuoteen 1954, jolloin DH Vampire suihkuhävittäjä korvasi sen.
– Haluamme kunnioittaa kaikkia veteraaneja, erityisesti ilmavoimien veteraaneja, tuomalla meille suomalaisille rakkaan Mersun taas Suomen taivaalle. Olemme tehneet vuosia työtä Mersun saamiseksi Suomeen ja Turkuun juuri jatkosodan päättymisen 75-vuotisjuhlavuodeksi. Tämä on merkittävä ponnistus Turun lentokerholle, mutta haluamme näin osoittaa kiitollisuutemme veteraaneille, toteaa Turun lentokerhon puheenjohtaja ja Turku airshown tapahtumajohtaja Jyri Mattila.
Turku Airshowssa on ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä Ilmavoimien päähävittäjät kolmelta eri aikakaudelta, kun näytöksessä esiintyy myös DH Vampire sekä nykyinen Hornet-monitoimihävittäjä. Paikalla on myös Hornetin seuraajaehdokkaita antamassa viitteitä tulevaisuudesta.
Lentävinä museokoneina Messerschmitt Bf 109 -koneita on jäljellä erittäin vähän. Turkuun saapuva kone on rekisteröity Britanniaan ja saapuu sieltä usean välilaskun kautta Turkuun. Kone ei kuitenkaan ole alkuperäinen saksalaisvalmisteinen Messerschmitt Bf 109, vaan Espanjassa lisenssiluvalla valmistettu Hispano Aviación HA-1112-M1L Buchon. Nämä koneet olivat Espanjan ilmavoimien käytössä vuoteen 1965 asti.
Turkuun saapuva kone osallistui vuonna 1968 kuuluisan Battle of Britain -elokuvan kuvauksiin, ja oli sen jälkeen lähes 45 vuotta varastoituna. Täydellisen peruskorjauksen jälkeen kone nousee taas siivilleen tänä keväänä.
Juttua muokattu 26.4. kello 9:17: Lisätty maininta, että kyseessä on koneen espanjalainen lisenssiversio.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)