Verohallinnon asiakaspalvelu suljettu vuodenvaihteessa
Verohallinnon asiakaspalvelu on suljettu vuodenvaihteessa uuden tietojärjestelmän käyttöönoton takia. Sähköiset palvelut toimivat vain osittain. Yritysasiakkaiden palveluissa poikkeamia on jo aikaisemmin.
Verohallinnon asiakaspalvelu ei ole auki palvelukatkon aikana 29.12.–2.1. Verotoimistot ovat kiinni, palvelunumerot eivät ole käytössä, chat on suljettu ja Verohallinnon sähköisistä palveluista useat toimivat vain osittain.
Palvelukatko alkaa keskiviikkona 28. joulukuuta virka-ajan jälkeen ja päättyy tiistaina 3. tammikuuta aamulla kello 9. Osassa palveluja katko käynnistyy jo aiemmin. Esimerkiksi kausiveroilmoitusta ei voi jättää 22. joulukuuta jälkeen.
Sähköisiin palveluihin katkon aikana jätettyjen tietojen käsittely aloitetaan saapumisjärjestyksessä 3. tammikuuta alkaen. Osa sähköisistä palveluista siirtyy katkon jälkeen OmaVero-palveluun. Vero.fi-sivusto toimii palvelukatkon aikana normaalisti.
Vuoden 2017 verokortin saat tilattua ja tulostettua itse Verokortti verkossa -palvelusta, jos uusi verokortti ei vaadi virkailijan käsittelyä.
Tee vuoden 2016 verokortti ennen palvelukatkoa. Katkon aikana ei saa loppuvuoden verokorttia verotoimistoista, palvelunumerosta eikä netistä.
Veronumeroa ei voi hakea verotoimistosta. Se on haettava etukäteen ennen palvelukatkoa tai välittömästi sen jälkeen. Uusi ulkomainen työntekijä voi aloittaa työmaalla työskentelyn vuodenvaihteessa ilman veronumeroa.
Tilinumeron voi ilmoittaa normaalisti tilinumeron ilmoituspalvelussa. Vuodenvaihteen jälkeen tilinumero ilmoitetaan OmaVerossa.
Kausiveroilmoituksen ja arvonlisäveron yhteenvetoilmoituksen korjaustiedot on ilmoitettava Verotili-palvelussa viimeistään 22. joulukuuta. Tietoja ei voi antaa sähköisesti eikä paperilla 23.12.–2.1. Paperi-ilmoituksina korjaustiedot pitää lähettää viimeistään perjantaina 16. joulukuuta. Myöhästymismaksuja ei tule palvelukatkon vuoksi.
Palautusten maksamisessa on viivettä. Palautuksia maksetaan palvelukatkon jälkeen 12. tammikuuta alkaen.
Katso-tunnistetta pitää hakea tai valtuuttaa tilitoimisto sähköiseen asiointiin ajoissa. Vuoden 2017 alusta oma-aloitteisten verojen, kuten arvonlisäveron, ilmoitukset tulee antaa sähköisesti.
Ytj.fi:ssä annetut muutos- ja lopettamisilmoitusten tiedot eivät välity Verohallintoon ajalla 27.12.–3.1. Y-tunnuksen saa uudelle yritykselle palvelukatkonkin aikana. Verohallinto aloittaa rekisteröintien tekemisen alv-, ennakkoperintä- ja työnantajarekistereihin katkon päätyttyä. Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteriin ja säätiörekisteriin jätetyt tiedot päivittyvät normaalisti.
Verovelkatodistusta ei saa 29.12.–5.1 väliseltä ajalta. Verovelkatodistustilauksen voi tehdä verkkopalvelussa, mutta ei puhelimitse palvelukatkon aikana. Todistuksen saa palvelukatkon päätyttyä.
Kaikkia veroja voi maksaa normaalisti myös palvelukatkon aikana. Verojen maksaminen katkaisee viivästyskoron kertymisen.
Oma-aloitteiset verojen maksujärjestelyjä koskevat pyynnöt on tehtävä viimeistään 23. marraskuuta, jotta Verohallinto ehtii käsitellä ne marraskuun aikana. Maksujärjestelyjä ei tehdä joulukuussa. Maksujärjestelypyynnön voi tehdä verkkopalvelussa tai puhelimitse (p. 029 497 028). Jos ei ole oma-aloitteisia veroja maksamatta, voi tehdä jäännös-, kiinteistö- ja ennakkoverojen maksujärjestelypyynnön normaalisti myös palvelukatkon aikana.
Oma-aloitteiset verot voi ilmoittaa ja maksaa OmaVerossa 3. tammikuuta alkaen. Palvelukatkon jälkeen OmaVero korvaa Verotili-palvelun sähköisenä palveluna, jossa voi ilmoittaa arvonlisävero ja muita oma-aloitteisia veroja.
Paperiset asiakirjat voi jättää palvelukatkon aikana Verohallinnon päätoimipaikkoihin sekä Vallilan kirjaamoon Helsingissä kello 8–16.15. Päätoimipaikat ovat Järvenpää, Kouvola, Kuopio, Maarianhamina, Oulu, Tampere, Turku, Vaasa ja Vantaa.



















