Turun seudulle neljä uutta Design from Finland -merkkiä
Matex Oy:n My Name is Kenneth, what´s your problem -mallisto. Websonic Oy:n emaileri-ohjelma. Newtop Oy:n private label -mallisto ja Angry Birds -lisenssituotteet. Seismo Factory Oy:n suunnittelutyö.
Siinä neljä uutta Turun seudulle myönnettyä Design from Finland -merkkiä. Sen käyttöoikeuden myöntää Suomalaisen Työn Liiton merkkitoimikunta.
My Name is Kenneth, what´s your problem -mallistoa valmistaa turkulainen Matex Oy. Jenni Ahtiaisen suunnittelemat juhlasolmiot tai paremminkin kaulavaatteet ovat markkinointipäällikkö Anna Hauhian mukaan olleet muun muassa itsenäisyyspäivän vastaanotolla Ville Valolla, Mike Monroella, Lauri Tähkällä ja Mikko Kuustosella.
Merkin käyttöoikeuden sai myös turkulainen Websonic Oy uutiskirjeille räätälöidylle emaileri-ohjelmalleen. Emaileri on johtava suomalainen sähköisen markkinoinnin ja uutiskirjeviestinnän palvelu.
Kolmas Design from Finland -merkin saanut yritys on lietolainen Newtop Oy ja neljäs suunnittelu- ja muotoilupalvelu Seismo Factory, jonka tuotevalikoimassa on esimerkiksi esitetelineitä, kuvavuotia, messurakenteita ja valomainoksia.
Suomalaisen Työn Liitto lanseerasi puolitoista vuotta sitten Design from Finland -merkin, jonka tuntee viimeisimmän tutkimuksen mukaan 35 prosenttia suomalaisista.
– Vastaajista erottui ryhmä, jolle valintaperusteena oli kotimaisuus ja laatu, näistä liki puolet tunnisti Design from Finland -merkin, kertoi Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala keskiviikkona pidetyssä Brändäyksen ABC tilaisuudessa Jurvassa.
Tiedot käyvät ilmi juuri valmistuneesta Suomalaisen Työn Liiton Innolink tutkimusyritykseltä tilaamasta liiton merkkien tunnettuustutkimuksesta. Vastaajia oli 1 058.
Suomalaiset pitävät merkkiä osoituksena nykyaikaisuudesta, laadukkuudesta ja kotimaisuudesta. Merkin tavoitteita, kuten suunnittelun ja muotoilun tukemista sekä Suomi-brändin viemistä maailmalle, vastaajat pitivät erittäin hyvinä ja positiivisina.
– Design from Finland -merkkiä käyttäviä yrityksiä on reilusti yli sata, muun muassa Sisu-Auto, Jukka Rintala ja Vaasasta Neljä Seppää. Merkki luo tutkimuksen mukaan edelläkävijän tunteen, tietää Lausala.
Design nähdään yhä merkittävämmäksi yritysten tuotekehityksessä ja brändiviestinnässä.
– Vaikuttaa siltä, että yhä useampi yritys on oivaltanut designin merkityksen osana kilpailukykyä. Design ei ole enää piilevä voimavara, vaan erittäin houkutteleva liiketoimintamahdollisuus ja erottautumistapa, sanoo Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkin kehityspäällikkö Anne Luoto.
Yrityksiltä kysyttiin, mitä design pohjimmiltaan on. Muotoilu ja innovatiivisuus nousivat vahvasti esiin.
– Kärkeen nousi myös kilpailukyky, joka osaltaan kertoo yritysten pitävän designin merkitystä yhä tärkeämpänä. Yllättäen myös designin tuoma käytettävyys ja asiakaslähtöisyys olivat nousseet huomattavasti vuodesta 2012. Tämä kertoo paljon siitä muutoksesta, miten design nähdään yhä enemmän arkea helpottavana ja parantavana arvona, sanoo Luoto.
Suomalaisen Työn Liitto teki tutkimukset Mitä design merkitsee yrityksille 2012 ja Mitä design merkitsee yrityksille 2013 seurantatutkimuksen yhteistyössä Design Forum Finlandin, Finatexin, Suomen Muotoilutoimistot ry:n ja Suomen Uusyrityskeskukset ry:n kanssa.
Molemmat tutkimukset tehtiin Surveypal -tutkimustyökalun avulla. Aineiston keräämisestä, käsittelystä ja raportoinnista vastasi Suomalaisen Työn Liitto.
Juttua muokattu: Lisätty Seismo Factoryn osuus.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)