Luomukinkkujen suurin kysyntä kohdistuu pikkukinkkuihin
Tämän vuoden joulusesonkiin saadaan Pro Luomun arvion mukaan noin 60 000 kiloa suomalaista luomukinkkua. Määrä on pysynyt ennallaan viime vuoteen verrattuna. Luomukinkkuja on K- ja S-ryhmän myymälöissä pakasteena jo nyt, mutta lähempänä joulua voi kauppojen valikoimista löytyä myös tuoresuolattuja luomukinkkuja. Jos haluaa varmistaa luomukinkun omaan joulupöytään, kannattaa olla ajoissa liikkeellä ja tiedustella oman toiveen mukaista kinkkua suoraan omasta kaupasta tai kauppiaalta.
K- ja S-ryhmä arvioivat luomukinkkujen myynnin pysyvän viime vuoden tasolla. Suurimman kysynnän odotetaan kohdistuvan edelleen luuttomiin pikkukinkkuihin. Luomukinkun omaan joulupöytään valitsevat erityisesti kuluttajat, jotka arvostavat makua, laatua sekä vastuullisuutta.
– Valikoimastamme löytyy luomuna kotimaisia 2,5 kilon pikkukinkkuja sekä potkallisia seitsemän kilon luomukinkkuja. Luomukinkun valitsevat erityisesti tiedostavat kuluttajat, joille on tärkeää kotimaisuus, hyvinvointi ja vastuulliset valinnat. Meillä luomukinkkujen ostajia löytyy kaikista asiakasryhmistä: lapsiperheistä, aikuistalouksista ja senioritalouksista, kertoo Keskon osto- ja myyntipäällikkö Maria Michina tiedotteessa.
Myös S-ryhmä vahvistaa pikkukinkkuihin kohdistuvan kysynnän.
– Valikoimistamme löytyy 2,5-kiloisia suomalaisia luomujoulukinkkuja. Luomua suosivat kuluttajat arvostavat ennen kaikkea makua ja laatua, mutta myös vastuullisuutta. Heille on tärkeää, että tuote on kotimainen, ympäristöystävällinen ja että eläinten hyvinvointi on huomioitu tuotannossa. Lisäksi luomun valinta koetaan keinona tukea tuottajia ja vähentää omaa ilmastovaikutusta, kertoo S-ryhmän ryhmäpäällikkö Juha Nieminen.
Luomutuotannossa korostuvat tavanomaista tuotantoa tiukemmat vaatimukset sikojen hyvinvoinnille. Luomusioilla on esimerkiksi enemmän karsinatilaa, ja emakot saavat rakentaa pesän ja porsia vapaasti ilman porsitushäkkiä. Luomusioilla on lisäksi karkearehua sisältävä monipuolisempi ruokinta sekä mahdollisuus ulkoiluun vähintään kesäisin, mutta joissain luomusikaloissa ulkoilu mahdollistetaan ympäri vuoden. Nämä luomutuotannossa vaadittavat tekijät vähentävät sikojen stressiä ja tukevat mahdollisuutta lajityypillisempään käyttäytymiseen.
– Luomu tarjoaa eläimille enemmän mahdollisuuksia voida hyvin ja tämä on monille kuluttajille tärkeä ostokriteeri myös kinkkukaupassa, kiteyttää Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.
Tuoreen luomun kuluttajabarometrin (Kantar Agri 2025) mukaan, 71 prosenttia suomalaisista pitää vähintään melko tärkeänä sitä, että tuotannossa on tehty enemmän kuin lainsäädäntö vaatii eläinten hyvinvoinnin varmistamiseksi. Luomua aktiivisesti eli vähintään viikoittain ostavien keskuudessa eläinten hyvinvointi korostuu vieläkin enemmän. Heistä jopa 85 prosenttia pitää vähintään melko tärkeänä, että tuotannossa tehdään eläinten hyvinvoinnin eteen enemmän kuin pelkkä lainsäädännön minimi edellyttää.
Luomun kuluttajabarometrissä suomalaisilta kysyttiin myös, mitä tuoteryhmiä he aikovat ostaa luomuna nykyistä enemmän. Vastauksissa korostui liha: 30 prosenttia suomalaisista haluaisi lisätä luomulihan ostamista ja luomun aktiivikuluttajista jopa 49 prosenttia. Ostohalukkuus korostuu selvästi myös nuorten naisten keskuudessa, sillä 18–29-vuotiaista naisista 38 prosenttia ja 30–39-vuotiaista 39 prosenttia suunnittelee ostavansa jatkossa lihaa useammin luomuna.
Pro Luomu on luomualan yhteistyöjärjestö, jonka tehtävänä on edistää luomun kulutusta ja tuotantoa Suomessa. Yhdistyksen yli 60 jäsentä edustavat koko ruokaketjua luomutuottajista elintarvikeyrityksiin ja kauppaan.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















