Raportti: Lähes kaksi kolmesta kuluttajasta valitsee todennäköisesti seuraavaksi sähköauton
IT-palvelutalo Tata Consultancy Servicesin (TCS) uuden tutkimuksen mukaan yli kuusi kuluttajaa kymmenestä (64 %) harkitsee todennäköisesti tai hyvin todennäköisesti seuraavaksi autokseen sähköautoa. TCS:n kattavan Future-Ready eMobility Study 2025 -raportin mukaan yli puolet (56 %) kuluttajista olisi valmis maksamaan jopa lähes 40 000 euroa sähköautosta, mutta valtaosalle (60 %) latausinfrastruktuurin puutteellisuus on edelleen haaste auton ostossa.
Tutkimukseen osallistui yli 1 300 ihmistä Pohjois-Amerikasta (Yhdysvallat, Kanada), Euroopasta (Britannia, Saksa, Ranska, Alankomaat, Belgia, Sveitsi, Ruotsi, Tanska, Suomi, Norja, Irlanti) sekä Aasian ja Tyynenmeren alueelta (Kiina, Intia, Japani, Australia, Uusi-Seelanti). Vastaajiin kuului muun muassa autonvalmistajia, latausinfrastruktuurin tarjoajia, ajoneuvokaluston omistajia, sähköautoalan vaikuttajatahoja sekä tavallisia kuluttajia.
Vastuullisuus ja alhaisemmat käyttökustannukset olivat vastaajille tärkeitä tekijöitä sähköauton valinnassa. Vaikka kuluttajat ja alan vaikuttajat nimesivät usein ympäristöystävällisyyden valintansa perusteeksi, sähköautojen ympäristöhyödyt eivät ole aina vastanneet kaikkien odotuksia. Lähes puolet (48 %) alan vaikuttajista sanoi sähköautojen lisäävän hiilidioksidipäästöjä yhtä paljon kuin mitä ne vähentävät. 10 % jopa väitti sähköautojen käytön vaikuttavan ympäristöön haitallisesti.
Kaupallisessa käytössä olevien ajoneuvojen kohdalla suhtautuminen sähköiseen liikenteeseen on positiivista ja yli puolet (53 %) kaluston omistajista kertoi alhaisempien käyttökustannusten puoltavan sähköajoneuvojen käyttöä. Kaupallisen kaluston omistajat olivat jopa valmiita maksamaan sähköautoista enemmän kuin perinteisistä polttomoottoriautoista.
Vaikka kuluttajien kiinnostus sähköautoja kohtaan on kasvussa, etenkin latausinfrastruktuurissa ja teknologisessa kehityksessä on edelleen merkittäviä haasteita. 74 prosenttia sähköautojen valmistajista kertoi kunnollisen latausinfrastruktuurin puutteen olevan yhä suurin sähköautomarkkinoiden kasvua rajoittava este, mutta 55 prosenttia on jo alkanut investoida akkuteknologian edistysaskeleiden tutkimiseen. Lähes 78 prosenttia investoi myös ajoneuvokustannusten vähentämiseen voidakseen vastata sähköautojen kasvavaan kysyntään.
– Sähköautoteollisuus on murrosvaiheessa, jossa se etsii ratkaisuja skaalautumisen ja muutoksen tuomiin haasteisiin. Vaikka lähes kaksi kolmesta kuluttajasta on valmis valitsemaan seuraavaksi sähköauton, akkuteknologian kehittäminen, suunnittelun monimutkaisuus ja tuotannon kannattavuus tuo edelleen valmistajille merkittäviä haasteita. TCS:llä keskitymme luomaan verkottunutta tekoälyn ohjaamaa ekosysteemiä, joka ohjaa älykkäämpään päätöksentekoon, parempaan asiakaskokemukseen ja tuottaa helposti skaalautuvia ja kestäviä ratkaisuja. Ratkaisemalla nämä kriittiset alan kehitykseen liittyvät haasteet nopeutamme maailman siirtymää kohti sähköistä ja kestävää liikennettä, kertoo TCS:n valmistavasta teollisuudesta vastaava johtaja Anupam Singhal tiedotteessa.
Tutkimuksen mukaan 90 prosenttia valmistajista uskoo akkuteknologian kehityksen parantavan ajoneuvojen toimintamatkaa ja latausnopeutta. Lisäksi he uskovat, että akkuteknologian kehitys vaikuttaa lähitulevaisuudessa sähköautojen suunnitteluun ja suorituskykyyn enemmän kuin mikään muu teknologinen edistysaskel.
90 prosenttia sähköautovalmistajista ja 84 prosenttia sähköautoalan vaikuttajista uskoo, että toimintamatkaa ja latausnopeutta optimoivat akkuteknologian parannukset tulevat parantamaan merkittävästi sähköautojen suorituskykyä.
74 prosenttia valmistajista uskoo latausinfrastruktuurin olevan edelleen suurin sähköautomarkkinoiden kasvua rajoittava este.
72 prosenttia sähköautojen latausinfrastruktuurin tarjoajista ennakoi alalle merkittäviä fuusioita taloudellisen kannattavuuden ja skaalaushaasteiden vuoksi.
41 prosenttia kuluttajista kertoo pitävänsä 300–500 kilometrin toimintamatkaa yhdellä latauksella riittävänä sähköautolle. 31 prosenttia vastaajista toivoo 500–650 kilometrin toimintamatkaa.
63 prosenttia sähköautoalan vaikuttajista nimeää nettonollatavoitteen ja hiilijalanjäljen pienentämisen tärkeimmäksi syykseen käyttää sähköautoa.
55 prosenttia sähköautovalmistajista investoi akkuteknologian kehitykseen ja 78 % investoi ajoneuvojen kustannusten alentamiseen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)