Turun toinen pyöräkatu sai heti kritiikkiä alueen asukkailta
Turun toinen pyöräkatu vihittiin käyttöön viime perjantaina. Pyöräkatu kulkee ylioppilastalojen ja kauppakorkeakoulun välistä Rehtoripellonkatua Vatselankadulle. Pyöräkatu valmistui viime joulukuussa. Turun ensimmäinen pyöräkatu on Kauppias Hammarin kadulla.
Autoilijat ja muut moottoriajoneuvot saavat ajaa pyöräkadulla, mutta vauhti on sopeutettava pyöräilynopeuteen ja pyöräilijöille on annettava esteetön kulku.
– Tilausta on. Pyöräily on suosittu liikennemuoto. Moni kaipaa tilaa ja turvaa. Paikkakin on loistava. Hyvä ratkaisu, arvioi koulutusohjaaja Sami Kivilä Liikenneturvasta.
Uusi katutyyppi syntyi, kun uusi tieliikennelaki astui voimaan kesäkuussa 2020.
– Kuraattorinpolku Ylioppilaskylässä on seuraava, kertoi liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen suunnitelmista.
Alueen asukkailta tuli heti kritiikkiä toteutuksesta.
– Aika monta virhettä on tehty, kerta kaikkiaan. Suunnitteluvirheitä. Suurin virhe on se, että Vatselankadulta on poistettu jalkakäytävä. Ei tiedä missä pitää kävellä, lausui Maarit Nermes.
Harmitusta aiheuttaa myös se, että kauppakorkeakoulun edestä on poistettu suojatie.
– Tässä on aikamoinen liikenne välillä ja skuutit tulevat kauheaa vauhtia. Täällä asuu lapsia, säesti Antti Johansson.
– Me kävellään katua pitkin ja autoilijat väistävät jos väistävät. Lapset kulkevat missä kulkevat, en tiedä.
Pärssisen mukaan kauppakoulun eteen on tulossa suojatie takuukorjausten yhteydessä.
Pyöräilyn osuutta liikkumisesta halutaan nostaa. Se tarkoittaa muun muassa pyörätieverkoston kasvattamista. Kaupunki on myös hankkinut päiväkotien käyttöön kaksi ”muksubussia” eli suomalaista sähköpyörää, joiden korissa on tilaa kahdeksalle lapselle.
– Päiväkodit voivat varata näitä ja asukkaille varaaminen voidaan avata sitten kun tämä saadaan toimimaan hyvin, arvioi hankepäällikkö Stella Aaltonen.
Kaupunkilaisten käyttöön ollaan tuomassa myös tavarapyöriä.
Lasse Virtanen