Kuka saa ajaa mönkijällä?
Erilaisia mönkijöitä käytetään paljon liikenteessä ja maastossa. Nelipyöräisiä vaihtoehtoja on runsaasti. Mönkijöitä hankitaan esimerkiksi kesämökille. Liikenneturva muistuttaa, että mönkijän hallitseminen vaatii erityistä osaamista. Ajo-ominaisuudet tulisi opetella huolellisesti ennen maastoon tai tieliikenteeseen menemistä. Taitamattomissa käsissä mönkijä saattaa aiheuttaa monenlaisia vaaratilanteita.
Jos on hankkimassa mönkijää, tulisi ottaa selvää, minkälaisen laitteen on hankkimassa ja mihin tarkoitukseen. Mönkijöitä on kaupan useaan eri käyttötarkoitukseen. Myynnissä on maasto- ja katumönkijöitä sekä mopo- ja traktorimönkijöitä. Jotkut mönkijöistä tulee rekisteröidä ja katsastaa, joitain taas ei. Joidenkin kuljettamiseen tarvitaan B-luokan ajokortti tai AM-luokan ajokortti. Tietyissä tilanteissa ajokorttia ei tarvita ollenkaan, mutta kuljettajalla on oltava vähintään 15 vuoden ikä.
Yhteistä kaikille mönkijöille on se, että niillä on oltava voimassa oleva liikennevakuutus sekä tiellä että maastossa ajettaessa. Mönkijöitä koskevan lainsäädännön tunteminen on yleensä varsin puutteellista.
– Hyvin usein meiltä kysytään ihan perusasioita mönkijöihin liittyen: kuka saa ajaa, missä saa ajaa ja tarvitaanko mönkijän ajamiseen ajokorttia. Jos on hankkimassa mönkijää, tulisi ottaa selvää, minkälaisen laitteen on hankkimassa ja mihin tarkoitukseen. Verkkosivuiltamme löytyy kätevä mönkijäopas, opastaa Petri Niska, joka on Liikenneturvan yhteyspäällikkö Rovaniemellä.
– Mönkijä on moottorikäyttöinen ajoneuvo. Se saavuttaa nopeuden, jossa voi tapahtua vakavia onnettomuuksia. Vastuu on aina aikuisella, jos esimerkiksi luovuttaa mönkijän lapsen ajettavaksi pihapiirissä. Mönkijä moottoriajoneuvona ei kuitenkaan ole harmiton lelu. Suljetulla alueella saa myös alle 15-vuotias ajaa mönkijällä. Usein ei tule ajatelleeksi, että mökkitie tai lähipelto ei välttämättä sellaisenaan täytä suljetun alueen vaatimuksia.
Mönkijöillä tapahtuvat onnettomuudet ovat usein vakavia, sillä ilman koria, turvakaaria ja turvavöitä mönkijä ei kovin paljon anna suojaa onnettomuustilanteissa. Vuosina 2009–12 liikennevahinkojen tutkijalautakunnat tutkivat 26 kuolemaan johtanutta mönkijäonnettomuutta. Henkilöistä kahdeksalla kuolinsyy oli kallovamma, seitsemällä rintakehävamma. Uhreista yli puolet oli 45–65-vuotiaita.
Vuosina 2007–12 hoidettiin Lapin keskussairaalassa 79 mönkijäonnettomuudessa vammautunutta. Mönkijän kaatuminen oli syynä vammojen syntyyn 49 tapauksessa. Mönkijän painopiste on korkealla ja se on herkkä kaatumaan. Kuljettaja jää herkästi painavan mönkijän alle puristuksiin. Törmäys esteeseen oli syynä vammojen syntyyn 14 tapauksessa. Tyypillisimmät vammat mönkijäonnettomuuksissa olivat raajavammoja. Vakavimmat vammatyypit ovat pää-, kaula- ja selkärankavammoja. Vammautuneista kuljettajista puolet käytti suojakypärää.
– Kypärän käyttämättömyys on huomattava turvallisuusriski mönkijöillä ajettaessa, vaikka laki ei velvoita käyttämään kypärää aivan kaikissa mönkijäluokissa, Niska huomauttaa.
Liikenneturvan vinkit turvalliseen ajoon: Opettele mönkijän ajo-ominaisuudet rauhallisissa olosuhteissa. Käytä aina kypärää. Mönkijän sarviin selvin päin. Huomioi muut liikkujat. Noudata maastoliikennelakia.




















