Harkitsetko renkaiden ostamista käytettyinä – vanteissa voi piillä salakavala riski
Käytettyjä renkaita ostettaessa monelta saattaa unohtua tarkistaa myös vanteiden kunto. Liian kuluneet tai omaan autoon sopimattomat renkaat ja vaurioituneet vanteet ovat turvallisuusriski.
Moni pohtii nyt renkaiden ostamista käytettyinä. Jos ostaa renkaat vanteineen, renkaiden lisäksi on syytä tarkistaa myös vanteiden kunto ja sopivuus omaan autoon. Vanteiden vauriot vaikuttavat ajoturvallisuuteen aiheuttamalla ohjaamiseen epävakautta ja voivat pahimmillaan johtaa ajoneuvon hallinnan menetyksen.
– Vanteiden vaurioita voi olla haastavaa nähdä. Käytettyjen renkaiden ostaja voi yrittää tarkastella vanteen reunaa ja sitä, onko siinä kolhuja, halkeamia tai vääntymiä. Parasta olisi, jos vanteiden suoruuden saisi tarkastettua rengaskoneessa. Pienikin vääntymä vanteessa voi aiheuttaa tärinää ja kuluttaa auton alustaa, kertoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander tiedotteessa.
Ennen ostopäätöstä kannattaa varmistaa myös vanteiden sopivuus omaan autoon: pulttijako, keskireiän koko sekä offset eli ET-luku. Offset-luku vaikuttaa siihen, kuinka syvällä tai ulkona vanne istuu pyöräkotelossa.
Liian kuluneet renkaat ovat vuosittain lukuisten autovahinkojen takana
Pohjola Vakuutuksessa havaitaan vuosittain muutaman kymmenen autovahingon kohdalla, että renkaissa on kulutuspintaa liian vähän jäljellä.
– Vaikka taloustilanne olisi tiukka, renkaiden kohdalla ei kannata säästää. Liian kuluneet tai vanhat renkaat ovat suuri turvallisuusriski. Renkaiden tyyppi ja kunto vaikuttavat paljon ajettavuuteen. Renkaiden kunto on myös asia, joka vaikuttaa mahdollisten vakuutuskorvausten tasoon. Esimerkiksi jos vahinko sattuu johtuen rengasmääräysten vastaisista renkaista, voi se alentaa korvauksia, Hiljander sanoo.
Renkaita hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti renkaiden urasyvyyteen, käyttöikään sekä nastarenkaissa nastojen määrään. Kannattaa tarkistaa myös, että renkaissa ei ole halkeamia.
OP Pohjolan viime syksynä tekemään kyselyyn vastanneista 17 prosenttia kertoi, että ei tiedä milloin talvirenkaat ovat liian kuluneet. Lisäksi 20 prosenttia vastasi tietävänsä milloin renkaat ovat liian kuluneet, mutta arvioivat vaaditun renkaiden urasyvyyden alakanttiin.
– Talvirenkailla pääurien syvyyden tulee olla vähintään kolme millimetriä. Vaativilla talvikeleillä renkaiden urasyvyyden olisi kuitenkin hyvä olla lähempänä kuutta millimetriä, Hiljander neuvoo.
Jos talvirenkaissa on nastat, pitää vaihdon yhteydessä tarkistaa, ettei iso osa nastoista ole irronnut renkaista. Nastojen määrä samassa autossa olevissa renkaissa ei saa poiketa yli 25:ä prosenttia.
– Muutenkin on syytä käyttää samanikäisiä, samantyyppisiä ja kulutuspinnaltaan suunnilleen samanlaisia renkaita. Myös sekarengastus on kielletty, eli esimerkiksi nasta- ja kitkarenkaita ei saa ajoneuvossa käyttää sekaisin, kertoo Hiljander.
Renkaiden tekninen käyttöikä on noin kuusi vuotta. Se tarkoittaa sitä, että ajan myötä renkaiden kumiseos kovettuu ja silloin myös renkaan ominaisuudet eivät ole tarvittavalla tasolla. Renkaan valmistusajankohdan voi tarkistaa renkaasta DOT-koodista (esim. "DOT 2319" = viikko 23 vuonna 2019).
– Renkaita hankkiessa kannattaa ottaa myös huomioon, että 1.12.2024 lähtien nastattomina talvirenkaina ei ole voinut käyttää renkaita, joissa on pelkkä M+S–merkintä. Renkaista täytyy löytyä lisäksi myös 3PeakMountainSnowFlake eli niin sanottu ”vuoristomerkintä” tai talvirengas tulee olla nastoitettu, Hiljander kertoo.
Renkaita ostettaessa täytyy varmistaa myös niiden koko ja yhteensopivuus oman auton kanssa. Renkaiden koko pitää vastata auton rekisteriotteessa mainittua kokoa. Kannattaa varmistaa myös renkaiden kantavuus- ja nopeusluokka. Kantavuusluokka kertoo enimmäiskuorman, jonka rengas pystyy kannattelemaan oikeilla rengaspaineilla. Nopeusluokka taas kertoo mikä on korkein mahdollinen ajonopeus ilman riskiä renkaiden vaurioitumisesta.
– Lisäksi kannatta kysyä, että miten renkaat on säilytetty. Renkaat pitäisi pitää suojassa suoralta auringonvalolta ja muulta lämmöltä. UV-säteily ja lämpö voivat haurastuttaa kumia. Ihanteellinen renkaiden säilytyslämpötila on 5–15 plusastetta, sanoo Hiljander.
Viime vuoden syyskuussa toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa yli 16-vuotiaita suomalaisia yhteensä 1 448. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta 2,8 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















