Kotitalouksien ruokahävikki Suomessa vuodessa yli sata miljoona kiloa
Suomessa kotitalouksien ruokahävikki on vuosittain 107–137 miljoonaa kiloa, Luonnonvarakeskuksen mukaan. Suurimmat yksittäiset hävikin lähteet ovat vihannekset, juurekset ja peruna (23 %) sekä hedelmät ja marjat (17 %). Picadelin konsepti tarjoaa useita ratkaisuja ruokahävikin vähentämiseen: kuluttajalle joustavat annoskoot ja taustalla älykäs teknologia, joka minimoi hävikin kauppojen prosesseissa.
Hävikkiviikkoa vietetään 22.–28. syyskuuta.
– Ruokahävikin vähentäminen ei ole vain kuluttajan vastuulla, vaan myös meidän yritysten. Picadelin tavoitteena on minimoida hävikki koko arvoketjussa – niin asiakkaan valinnoissa kuin omissa prosesseissamme raaka-aineiden valmistuksessa, täydennyksissä ja logistiikassa. Älykäs salaattibaarimme on rakennettu tukemaan tätä tavoitetta, sanoo tiedotteessa Kaisa Väistö-Nurminen, joka on Picadeli Finland Oy:n toimitusjohtaja.
Monien kauppojen salaattipisteet perustuvat manuaaliseen ylläpitoon, mutta Picadeli hyödyntää huipputeknologiaa. Arctic-järjestelmä seuraa reaaliajassa muun muassa lämpötilaa, käyttöaikoja, varastotilannetta ja tuotteiden säilyvyyttä. Jokainen ainesosa skannataan QR-koodilla, mikä takaa täydellisen jäljitettävyyden ja varmistaa, ettei tuotteita koskaan pidetä esillä liian pitkään. Digitaaliset etiketit ja algoritmien tekemät tilaus- ja täydennyssuositukset puolestaan varmistavat, että raaka-aineet ovat aina tuoreita ja hävikki pysyy minimissä.
Käytännössä salaattibaari huolehtii pitkälti itse itsestään: jos esimerkiksi kansi jää auki tai tuote lähestyy säilyvyysajan loppua, järjestelmä hälyttää kaupan henkilöstön. Tämä vapauttaa työntekijöiden aikaa muihin tehtäviin ja tekee konseptista kustannustehokkaan sekä auttaa vähentämään ruokahävikkiä entisestään.
Picadelin pakkaukset on suunniteltu minimoimaan hävikkiä ja pienentämään ympäristökuormaa. Toisin kuin valmiiksi pakatut annokset, Picadelin tuotteet antavat kuluttajalle vapauden koota juuri sopivan kokoisen annoksen, jolloin ylimääräistä ei mene roskiin. Kaikki kulhot ja kannet ovat kierrätettävissä: kulho pahvinkeräykseen, muovikansi muovinkeräykseen ja kuitukansi pahvinkeräykseen.
Yritys on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet Greenfood-konsernin tasolla: vuoteen 2025 mennessä kaikkien pakkausten tulee olla sataprosenttisesti kierrätettäviä ja vähintään 80-prosenttisesti uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista valmistettuja.
Picadeli pilotoi Suomessa ja Ruotsissa yhteistyötä Bower-sovelluksen kanssa, jonka avulla kuluttaja voi skannata pakkausmateriaalinsa kierrätyksen yhteydessä ja saada palkinnoksi alennuksia tai lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Sovelluksella on jo yli 400 000 käyttäjää, ja sen kautta on tähän mennessä luvattu kierrättää yli 46 miljoonaa pakkausta.
Ruokahävikin vähentäminen on keskeinen osa ilmastotyötä, sillä maailmassa jopa kolmannes tuotetusta ruoasta jää hyödyntämättä. YK on asettanut tavoitteeksi puolittaa hävikki vuoteen 2030 mennessä, ja EU sekä sen jäsenmaat ovat sitoutuneet tähän tavoitteeseen. Pelkästään EU:ssa ruokaa päätyy jätteeksi yli 59 miljardia kiloa vuodessa. Suomessa kotitalouksien hävikin puolittuessa säästettäisiin yli 50 miljoonaa kiloa hävikkiä vuosittain.
– Kotitalouksien osuus ruokahävikistä on valtava, mutta vastuu ei voi jäädä pelkästään kuluttajille. Ruokateollisuuden on kehitettävä ratkaisuja, jotka tekevät hävikin vähentämisestä helppoa ja arkeen sopivaa. Picadelin salaattibaarit on rakennettu juuri tätä varten: asiakas voi ottaa vain sen, minkä syö, ja taustalla teknologia minimoi hävikin kauppojen prosesseissa, Väistö-Nurminen sanoo.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)