Länsiradan ratasuunnitelma Salon ja Hajalan välille lainvoimaiseksi
Länsirata Oy:n laatima ratasuunnitelma Salon ja Hajalan väliselle kaksoisraiteen rakentamiselle on saanut lainvoiman. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom hyväksyi ratasuunnitelman 4. joulukuuta ja kuulutti hyväksymispäätöksen 18. joulukuuta. Hyväksymispäätös oli nähtävillä 24. tammikuuta asti eikä siihen tullut valituksia, joten päätös tuli lainvoimaiseksi.
Salo–Hajala-ratasuunnitelma on osa Länsiradan kokonaishanketta, eli Helsingin ja Turun välisen nopean raideyhteyden rakentamista lähi- ja kaukojunaliikenteelle. Salon ja Hajalan välille suunnitellaan rakennettavaksi kaksoisraidetta nykyisen raiteen rinnalle, mikä sekä parantaisi nykyisen raideyhteyden välityskykyä että mahdollistaisi Länsiradan koko raideyhteyden toteuttamisen.
Käytännössä ratasuunnitelman hyväksyminen tarkoittaa sitä, että yhtiö voi valmistautua ratatoimituksen käynnistämiseen ja ratasuunnitelman mukaisen radan rakentamiseen. Rakentamisvaiheeseen siirtyminen vaatii kuitenkin vielä Länsiradan osakkaiden päätöksen, joten välittömiä vaikutuksia ratasuunnitelman hyväksynnällä ei tässä vaiheessa vielä ole.
– Salon ja Hajalan välisen ratasuunnitelman hyväksyminen on meille merkittävä virstanpylväs, sillä se on ensimmäinen hyväksynnän saanut ratasuunnitelmamme. Samalla kyseessä on ensimmäinen hankeyhtiön ratasuunnitelmalle saama hyväksymispäätös Suomessa, Länsirata Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen kommentoi tiedotteessa.
– Käytännössä ratasuunnitelman hyväksyntä tarkoittaa sitä, että olemme taas yhtä askelta lähempänä radan varsinaista rakentamista Salon ja Hajalan välillä. Kuten olemme aiemmin kertoneet, tämä rakentamisvaiheeseen siirtyminen vaatii vielä osakkaidemme päätöksen, josta he parhaillaan neuvottelevat. Laatimamme aikataulun mukaisesti rakentamissuunnittelu Salo–Hajala-yhteysvälillä alkaisi tämän vuoden aikana ja varsinaiset rakentamistyöt vuonna 2027, Ottavainen jatkaa.
Ratasuunnitelman hyväksymispäätöksessä hyväksyttiin rautatien sijainti, joka voidaan merkitä maastoon, ja päätös oikeuttaa myös suunnitelmassa osoitettujen alueiden ja oikeuksien lunastamiseen ratatoimituksessa. Päätöksessä hyväksyttiin myös yhtiön esittämät toimenpiteet, joilla rakentamisen ja rautatieliikenteen haitallisia vaikutuksia poistetaan tai vähennetään.
Yksi merkittävimmistä Salo–Hajala-ratasuunnitelmassa esitetyistä haittojen vähentämiseen tähtäävistä toimenpiteistä on kiinteistökohtainen meluntorjunta. Länsirata on ensimmäinen rautatiehanke Suomessa, jossa uusia meluntorjunnan keinoja suunnitellaan käytettäväksi.
– Tiimimme on tehnyt hienoa työtä suunnitteluhankkeessa, kiitos kaikille Länsiradan työntekijöille. Yksi syy hankeyhtiöiden perustamiselle on ollut uusien ratkaisujen hakeminen, ja sitä olemme Länsiradassa myös lähteneet toteuttamaan. Yhtenä esimerkkinä tästä on meluntorjunta, joka on suunniteltu tavalla, jota Suomessa ei aikaisemmin ratahankkeissa ole käytetty, Ottavainen sanoo.
– Aiemmin ratahankkeissa on käytetty perinteisiä meluntorjunnan keinoja, kuten meluseiniä ja valleja, jotka on toteutettu rautatiealueelle. Meidän suunnitelmissamme on käyttää kiinteistökohtaisia meluntorjuntatoimenpiteitä perinteisiä keinoja täydentävinä ja joissakin tapauksissa osittain myös korvaavina keinoina.
Kiinteistökohtaisia meluntorjunnan keinoja, jotka toteutetaan aina vain kiinteistön omistajan suostumuksella, ovat esimerkiksi ikkunoiden vaihdot, seinärakenteiden lisäeristäminen sekä ääntä vaimentavat raitisilmaventtiilit. Kiinteistökohtaisen meluntorjunnan tavoitteena on rautatieliikenteen aiheuttaman hetkellisen korkean melutason haittojen vähentäminen ja asumismukavuuden parantaminen, sekä joissakin tilanteissa myös kiinteistöjen tarpeettomien lunastusten välttäminen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)