Liikkeellinen esitys, kun liikettä ei enää ole
Köysiteatterissa saa 27. tammikuuta ensi-iltansa näytelmä G12.2 Lopun alku. Esteri Seppälän ohjaama ja käsikirjoittama teos on näytelmä elämän rajallisuudesta.
Parikymppinen Aada kokee aikuisuuden kynnyksellä traagisen käänteen, kun tulevaisuuden suunnitelmat vaihtuvat kolmen vuoden elinajanodotteeseen. Aadalle diagnosoidaan lihassairaus Amyotrofinen lateraaliskleroosi, ALS. Hitaasti ja hiipien Aadan lihaksia käskyttävät liikehermot tuhoutuvat. Lihaksisto surkastuu ja heikkenee, kuin autioituneiden hermoratojen loppusoitto.
– ALS on yksi raadollisimpia sairauksia, mitä on olemassa. Rankasta aiheesta huolimatta näytelmässä on tilaa myös kauneudelle, kertoo Seppälä tiedotteessa.
Seppälä on myös tehnyt näytelmän käsikirjoituksen. Aiheeseen perehtyessään hän törmäsi erään ALS-potilaan haastatteluun, jossa tämä sanoi, että ”en pelkää enää kuolemaa, pelkään että elämä jatkuu.”
– Tämä lause oli niin painava, että sitä piti hetki käsitellä, sanoo Seppälä.
G12.2 Lopun alku -teoksessa Aadan elämää käsitellään dialogin, videoprojisointien, äänimaiseman ja liikeilmaisun keinoin. Päähenkilön lisäksi lavalla on 4-henkinen ensemble, joiden liike ja toiminta vie tarinaa eteenpäin abstraktimmalla tasolla.
– Kiinnostuin kontrastista, miten tehdä liikkeellinen esitys, kun liikettä ei enää ole. Liikkeellinen ensemble kuvastaa päähenkilön ajatusmaailmaa, sillä ALS-potilaan ajatukset kulkevat kirkkaina, vaikka kehosta ei enää liikkuisi kuin silmät, kertoo Seppälä.
Harvinaisesta sairaudesta huolimatta esityksessä tuodaan esiin myös teemoja, jotka koskettavat ketä tahansa, kuten sisaruuden kipupisteet, läheisten merkitys ja tulevaisuuden haaveet sekä pelot.
G12.2 Lopun alku on Seppälän projektiohjaus. Esitys on osa Seppälän kolmannen vuoden teatteri-ilmaisun ohjaaja -opintoja Turun AMK:n Taideakatemiassa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















