Armi Wahlroos, 18, heittäytyi Åppi-sovelluksessa Kaarina Maununtyttäreksi
Joskus heittäytyminen on tärkeää, sillä silloin saavuttaa jotain uutta ja kehittää itseään. Kun lukion media- ja it-opettaja Mattus Alsi pyysi Armi Wahlroosia, 18, esittämään Åppi-sovellusta varten Kaarina Maununtytärtä, niin ei sellaisesta tilaisuudesta voinut kieltäytyä.
– Kun Mattus tuli kysymään minulta, voinko esiintyä videolle Åppi-sovelluksessa, niin minun oli helppoa suostua. Siitäkin huolimatta, että videolla esiintymiseen kaipaan vielä enemmän rohkeutta, mutta aina pitää ottaa riskejä ja kokeilla, tuumaa Turun klassillisen lukion ilmaisutaidon linjalla opiskeleva Wahlroos.
– Oikeastaan Armi ei yhtään epäröinyt, vaan uskalsi lähteä mukaan rohkeasti, vaikka hieman pelotti, ja vaikka jouduttiin menemään sinne epämukavuusalueelle. Se on hienoa, kun oppilas heittäytyy mukaan, Alsi lisää.
Turkulaisten lukio- ja korkeakoulujen yhteistyössä tuottamia lisätyn todellisuuden Åppi-kohteita on jo yhteensä 49. Tuntemattomat tarinat Turusta saavat jatkoa, kun Kaarina Maununtytär herää henkiin Wahlroosin esittämänä åppi-hahmona Turun tuomiokirkon takana.
Kohde on esillä ensimmäistä kertaa elävänä hahmona, kun aikaisemmin kohteet ovat esillä tietokoneella tehtyinä hahmoina.
– Videolla esiintyminen oli paljon vaikeampaa kuin teatterin lavalla näytteleminen, josta minulla on aikaisempaa kokemusta. Tämä oli todella avaava elämys, ja myös Kaarinan traaginen tarina toi pintaan erilaisia tunteita. Oli myös kiva näytellä virallisempaa naisroolia, kun yleensä olen ollut pikemminkin hassuttelijan rooleissa, Wahlroos pohtii.
Alsi on ollut jo aikaisemmin mukana toteuttamassa ilmaista Åppi-sovellusta. Sen avulla käyttäjät voivat tutustua turkulaisiin tarinoihin, mutta se sisältää myös lukion opettajien käyttöön opetusmateriaalia Kaupunki +lisätyn todellisuuden oppimisympäristö lukiokoulutuksessa -hankkeen myötä.
– En minäkään ennen ollut aikaisemmin toteuttanut tällaisia sovelluksia, mutta se kuulosti niin mielenkiintoiselta, että pakkohan sitä oli yrittää. Mielestäni opettajana pitää antaa myös sellaista esimerkkiä, että uskaltaa itse mennä kohti uutta, ja kokeilla peloista huolimatta asioita, joita ei ole ennen tehnyt eikä tiedä millaista se käytännössä on, Mattus tuumaa.
Kaarina Maununtytärtä ovat olleet rakentamassa Kerttulin sekä Turun klassillisen lukion oppilaat. Kerttulissa on panostettu tekniseen puoleen kuten kuvaamiseen, äänittämiseen ja editointiin. Klassissessa lukiossa muun muassa tarinankerrontaan ja ääninäyttelemiseen.
– Mielestäni elämä on oppimista. Jos aina elät koko ajan samanlaisessa kaavassa, niin et mene eteenpäin ja tylsistyt nopeasti. Oppilaille haluan viestiä, että hei me yhdessä tallotaan tämä läpi. Eihän me etukäteen tiedetä, että mitä tästä seuraa, mutta varmasti jotain hyvää. Ja jos ei, niin sitten ainakin tiedetään, mikä meni pieleen, Alsi hymyilee.
Wahlroosin mielestä heittäytyminen uusien asioiden äärelle ja itsensä haastaminen on todella hyvä ja kannustava tapa oppia kannustavassa ilmapiirissä.
– Nyt kun lukiossa opettajat ovat aika kannustavia ja enemmän sellaisia kaverillisia, niin minun on helpompi olla aikuisten kanssa muutenkin enemmän oma itseni. Olen näin saanut paljon itsevarmuutta olla muiden itseäni vanhempien ihmisten seurassa oma itseni, Wahlroos lisää.
Marianne Rovio




















