"Asiakkaalla pitää pyyhkiä hyvin"
Turkulaislähtöinen mainostoimisto LM Someco täytti elokuun lopussa 40 vuotta. Alun perin vuonna 1984 perustettu mainostoimisto Lahtinen & Mantere Oy yhdistyi vuonna 2019 Somecon kanssa.
– Yhdistyimme Somecon kanssa juuri sopivasti vuosi ennen koronaa. Näin ehdimme ensimmäisen vuoden hitsautua kunnolla yhteen ennen kuin maa sulkeutui pandemiarajoitusten takia, kertoo LM Somecon toimitusjohtaja Sam Hansén.
Hansénin mukaan yhdistymisen idea oli pysyä ajan hermoilla ja hyödyntää kummankin toimiston osaamista yhdessä paketissa. Somecon ydinosaamista on ollut digimarkkinointi ja sosiaalisen median strateginen suunnittelu.
– 40 vuotta on mielestäni Suomessa mainosalalla aika kunnioitettava aika ja vuosien saatossa olemme nähneet koko markkinointiviestintäalan muutoksen. Nyt juuri tekoäly ja sosiaalinen media ovat syrjäyttäneet perinteistä tekemistä. Mutta taustalla toimii kuitenkin yhä edelleen ihminen tällaisella luovalla alalla, meillä on töissä yhteensä 63 henkilöä, Hansén kertoo.
LM Someco jatkaa vakaata kasvua, vaikka ala on kokenut toki myös haasteita eri taloustilanteiden vaikuttaessa joka alaan. Vuonna 2023 LM Somecon liikevaihto oli seitsemän miljoonaa euroa ja myyntikate 5,25 miljoonaa euroa. Liikevoittoa tilikaudella kertyi 677 000 euroa ja liikevoittoprosentti oli 13.
– Meillä on mennyt aika hyvin, ja toimimme Turun lisäksi Helsingissä. Yritys jatkoi orgaanista kasvua myyntikatteen kasvaessa 2,6 prosenttia. Tänäkin vuonna tiimille jaettiin vuosibonuksena 10 prosenttia tilikauden tuloksesta, Hansén kiittää.
Hansénin mukaan ehkä mainostoimiston kasvulle tärkein on ollut asiakaslähtöinen palvelu.
– Me olemme halunneet olla hyvin lähellä asiakasta, että hän hyötyy siitä mitä me teemme. Meidän idea mainosalalla on tietenkin se, että asiakkaalla menee hyvin ja se saa uusia asiakkaita, Hansén täsmentää.
Vuodesta 1997 lähtien Lahtinen & Mantereella toiminut Hansén toteaa, että neljänkymmenen vuoden kuluessa moni on muuttunut, kun matriisiprintterin sirkkelinääni ja faksimodeemin vinkuna ovat vaienneet.
Brändisuunnittelija Kati Pollari puolestaan lisää, että massamedia on saanut tehdä tilaa sosiaaliselle medialle. Pollari on aloittanut Lahtinen & Mantereella vuonna 1989.
Toisaalta mainoksen on löydettävä asiakkaat eri kanavista.
– Nyt kun media on kaikkien saatavilla helposti, ihmiset saavat paljon enemmän viestejä eri kanavien kautta. Siten kilpailu ihmisten huomiosta ja ajasta on kovempaa, sanoo Somecon vuonna 2012 perustanut Minna Valtari.
– Meidän työtä on aina valvottu ja valvotaan yhä. Eli mainoksen on oltava eettinen ja todenmukainen. Oli sitten kyseessä mikä kanava tahansa, Pollari lisää.
Marianne Rovio