Alkon litramyynti laski, chileläisten viinien myynti kasvoi silti
Alkon litramyynti laski tammikuussa neljä prosenttia verrattuna viime vuoden tammikuuhun. Myynti litroissa oli 4,6 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin oli 4,8 miljoonaa litraa.
Viinien myyntilitrat laskivat 4,5 prosenttia, väkevien neljä prosenttia, panimotuotteiden 2,7 prosenttia ja alkoholittomien 4,7 prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski 3,7 prosenttia, valkoviineissä 4,9 prosenttia, roseeviineissä 0,5 prosenttia ja kuohuviineissä 8,3 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
– Tammikuuhan on meille vuoden hiljaisin kuukausi. Moni pohtii elämäntapojaan vuoden alussa uusiksi, ja tipaton tammikuukin on monelle perinne, sanoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine, Taina Vilkuna yhtiön tiedotteessa.
Vilkunan mukaan viinimaana Chile on ollut suomalaisten ykkössuosikki jo pitkään.
– Vaikka punaviinien myynti muutoin laski, kasvoi chileläisten viinien myynti niin punaviineissä, valkoviineissä kuin roseeviineissä. Chileläisille roseeviineille on vuoden aloitus ollut vahva ja maa nousi ensimmäistä kertaa kolmanneksi suosituimmaksi roseeviinimaaksi Ranskan ja Espanjan jälkeen, ohi Italian.
– Chileläisissä punaisissa on usein enemmän keveyttä, hedelmäistä lähestyttävyyttä ja vivahteikkuutta. Tämä puree erityisesti nyt, kun myös punaviinien keveys on selkeä trendi.
– Hinta-laatusuhdevinkkelistä meillä on valikoimassa helmiä joka hyllyllä. Olivat tuotteet sitten kurotettavissa, silmien tasolla tai alahyllyllä kyykättävänä, meiltä löytyy erinomaisia vaihtoehtoja. Alahyllyn viinejä aliarvioidaan ihan suotta, niin sanottuun kyykkyviiniin kyllä kehtaa tarttua.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)