Turun Tunnin Juna Oy haki hankkeelle EU-rahoitustukea
Turun Tunnin Juna Oy on hakenut Helsingin ja Turun välisen uuden junayhteyden toteutukseen EU:n CEF-rahoitustukea. Tukea haettiin koko yhteyden rakentamissuunnitteluun sekä yhteysvälien Espoo–Hista ja Salo–Hajala rakentamiseen yhteensä 176,28 miljoonaa euroa.
Koko yhteysvälin rakentamissuunnittelu sekä Espoo–Hista ja Salo–Hajala-rataosuuksien rakentaminen on hankkeen seuraava vaihe, jonka kokonaiskustannukset ovat arviolta 600 miljoonaa euroa.
Rakentamissuunnittelu käynnistyy vuosien 2024–25 aikana ja ensimmäisten osuuksien rakentaminen valmistuu vuonna 2028.
Käynnissä olevan CEF2-rahoituskauden 2023 CEF Liikenne -haussa tukea haettiin Espoon ja Kupittaan välisen 150 kilometrin mittaisen rataosuuden rakentamissuunnitteluun. Hankkeessa suunnitellaan uusi raideyhteys välille Espoo–Salo sekä päivitetään nykyinen Salo–Kupittaa-rataosuus kaksiraiteiseksi, sisältäen kolme oikaisua nykyiseen ratalinjaukseen.
Uusille Histan, Veikkolan, Vihti-Nummelan ja Lohjansolmun asemille suunnitellaan matkustajalaiturit ja niiden kulkuyhteydet.
Tukea haettiin myös kahden rataosuuden rakentamiseen. Hankkeessa rakennetaan uusi raideyhteys välille Espoo–Hista (noin 10 km) sekä Salo–Hajala-rataosuudelle (noin 11 km) toinen raide nykyisen raiteen viereen.
Hallitusohjelman kirjauksen mukaisesti valtio toteuttaa Turun tunnin juna -hankkeen, jonka rakentaminen käynnistyy Espoo–Lohja ja Salo–Kupittaa-yhteysväleillä. Rakentamisvaihetta varten valtio varautuu osana investointiohjelmaa pääomittamaan hankeyhtiötä 460 miljoonalla eurolla nykyisen hallituskauden aikana.
Valtio on käynnistänyt neuvottelut hankkeen rahoittamisesta yhtiön muiden osakkaiden kanssa. Omistajat vahvistavat lopulliset rahoitussitoumuksensa kevään aikana.
Turun Tunnin Juna Oy:n nimi vaihtuu Länsirata Oy:ksi helmikuussa. Yhtiön tavoitteena on, että uusi ratayhteys Turusta Helsinkiin on liikennöitävissä 2030-luvun alkupuolella.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)