Sigynin uivan telakan muraali kestää merituulen tuiverruksen ja pakkasen paukkeen
Museolaiva Sigynin uivan telakan ulkopintaan maalattava muraali on valmistumassa ajallaan. Tarkoitus on herättää kaupunkilaisten mielenkiinto uudemmalle kaupunkikulttuurille ja sitä toteuttamassa on turkulainen 11-Linjaa-kollektiivi. Teoksen tavoite on samalla saada huomio itse laivaan. Teoksen on tarkoitus olla valmis juhannukseen mennessä, juuri ennen kuin Sigyn avataan 1. heinäkuuta yleisölle.
Turkulaisen Freelance-taiteilija Matti Kuusilehdon mukaan teoksesta on tarkoitus tulla aikaa kestävä ja lopputulos mikä puhuttelee eri sukupolvia ja laajemmin turkulaisia, turisteja ja muita kulkijoita.
Abstrakti maalaus sisältää viittauksia Turun pitkään ja merkittävään historiaan merenkulun parissa. Teoksen toteutustapa käsityönä kunnioittaa Turun alueen laivanrakennuksen sekä meriteollisuuden vahvoja perinteitä ja osaamista.
– Teos toimii arvostuksen osoituksena merenkulun historiaa kohtaan, sekä laivateollisuuteen ja sen perinteisiin. Itse edustan vahvasti turkulaista graffiti-kulttuuria sekä turkulaisten tekijöiden työmahdollisuuksia vaikuttaa kaupunkiympäristöön visuaalisesti, mitkä ovat tähän asti olleet hyvin rajalliset.
Kuusilehto nostaa esiin Forum Marinumin ja Elomaticin rohkean avauksen kantaa tämänkaltainen kunnianhimoinen projekti loppuun ja antaa sille mahdollisuus erittäin keskeisellä paikalla turkulaista keskeistä kulttuurimaisemaa.
Kuusilehto on ylpeä siitä, että turkulaisilta paikallisesti tuotettu taide näyttää keskeisesti niitä mahdollisuuksia, mitä ei ainakaan graffitimaalarin kannalta ole hirveästi aiemmin näkynyt.
– Muralisteja on aiemmin tullut tänne tekemään taidetta mutta siinä samalla on sivuutettu mahdollisuuksia kehittää paikallista kulttuuria ja kehittää arvostusta paikallisia tekijöitä kohtaan, hän alleviivaa.
Muraalin tekemisessä vahvin linkki todellisuuteen on teoksen rytmiikka, mikä nojaa vahvasti turkulaisen kirjainpohjaisen graffitin perinteeseen.
Muraalia ei ole hänen mukaansa liian vaikea tulkita, eikä se johdattele liikaa mihinkään suuntaan hän lisää.
– Muraali maalataan telakkamaalilla telaamalla vapaalla kädellä. Spray-maaleilla teos olisi helpointa toteuttaa, mutta ongelmaksi muodostuisi laadullinen kestävyys, sillä teos on etelä-länsisuuntaan auki, niin aurinko ja talvet tekisivät sen, että tämä ei olisi pitkä-ikäinen. Muraalin elinkaari olisi maksimissaan viisi vuotta. Tässä joutuu lisäksi haastamaan itseään myös tekniikoiden osalta, kun joutuu maalaamaan keinuvassa veneessä paahtavassa helteessä.
Kuusilehto kertoo rakennemuutoksesta, mikä konkreettisesti näkyy siinä, että paljon teollista historiaa katoaa rakennemuutoksen ja rakentamisen kautta.
Hänellä on myös toivomus.
– Historiaa häviää. Taiteen kautta voitaisiin tuoda katoavaa historiaa esiin ja siten lisätä arvostusta paikallista historiaa kohtaan.
Kurt Hedborg