K-ryhmä ja halpahintamyymälät kasvattivat markkinaosuuttaan
Päivittäistavaramyynnin arvo Suomessa ylitti 20,2 miljardia euroa vuonna 2020. Kun ateriointia siirtyi enemmän kotioloihin koronaviruspandemian myötä, lisääntyi päivittäistavaramyymälöiden myynnin volyymi 6,6 prosenttia edellisvuodesta. Tämä on selvästi voimakkain volyymin kehitys yli nelikymmenvuotisen tilastoinnin aikana. Myynnin arvo nousi 8,4 prosenttiin. Vain 1980-luvun alussa kasvuvauhti on ollut kovempi. Tiedot perustuvat NielsenIQ:n tuottamaan Päivittäistavaramyymälärekisteriin.
K-ryhmä kasvatti päivittäistavaramyyntiään 9,5 prosenttia. Sen markkinaosuus nousi viidettä vuotta peräkkäin ja ylsi 36,9 prosenttiin. Vahvimmin K-ryhmän ketjuista kehittyi K-Citymarket, jonka myynti kasvoi keskimääräistä markkinakasvua selvästi nopeammin, 12,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
S-ryhmän päivittäistavaramyynnin kehitys oli 8,1 prosenttia. Sen markkinaosuus laski hienoisesti ja oli 46,0 prosenttia. Myös S-ryhmän osalta eniten kasvoivat hypermarketit. Prisman myynnin kehitys oli 11,4 prosenttia.
Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi 7,1 prosentin vauhtia ja sen markkinaosuus laski hiukan 9,5 prosenttiin.
Kymmenestä suurimmasta ketjusta vahvimmin päivittäistavaramyyntiään kasvattivat halpahintamyymälät Tokmanni ja Kokkolan HalpaHalli, joiden myynnin kehitys ylitti jopa hypermarkettien kasvun.
Valtaosan vuodesta 2020 vallinneet poikkeusolot saivat aikaan merkittävän kasvuloikan päivittäistavaroiden verkkokaupassa. Verkkomyynnin arvo kasvoi 395 miljoonaan euroon edellisvuoden 110 miljoonasta. Verkkokaupan osuus päivittäistavaroiden myynnistä yli kolminkertaistui, kun se vuonna 2019 oli 0,6 prosenttia. Koko päivittäistavaramyynnin kasvusta verkkokauppa toi vajaan viidenneksen.
Päivittäistavaramyymälärekisteri koostuu yksityisistä ja osuustoiminnallisista päivittäistavaroita myyvistä myymälöistä Suomessa (mukaan lukien myös puhtaasti pt-verkkokauppaa harjoittavat laajan valikoiman toimijat ja ruokakassitoimijat). Vuodesta 2016 alkaen tiedoissa ovat mukana myös suppeampaa pt-valikoimaa myyvät halpahintamyymälät (osin arvioihin pohjautuen) sekä huoltoasemamyymälät. Myymälärekisterin tiedot kootaan vuosittain yhteistyössä kaupan ryhmien ja yksittäisten toimijoiden kanssa, aineisto valmistuu vuosittain maaliskuussa. Päivittäistavaramyymälärekisteriä on tuotettu vuodesta 1978.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)