Lähes kolmasosa suomalaisista joutunut vaaratilanteeseen sähköpotkulautojen takia
Suomalaisten jakautunut suhtautuminen sähköpotkulautoihin on pysynyt muuttumattomana. Pohjola Vakuutuksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan huomattava osa suomalaisista kokee sähköpotkulaudat ongelmallisiksi.
Kyselytutkimuksen mukaan 73 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että sähköpotkulaudoilla saa ajaa liian kovaa, 63 prosenttia kokee, että niitä on liian paljon ja 53 prosenttia on sitä mieltä, että muiden pysäköimät sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet heille harmia.
Selkeä ero vastauksissa liittyy kokemuksiin vaaratilanteista, joita on syntynyt sähköpotkulautoihin liittyen.
– Vaaratilanteita syntyy silloin, kun ei seurata liikennesääntöjä, tai kun ajonopeudessa ja -tavassa ei huomioida sääolosuhteita ja oikeaa tilannenopeutta, sanoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander tiedotteessa.
Kuusi prosenttia vastaajista kertoo, että he ovat joutuneet läheltä piti -tilanteeseen sähköpotkulaudan kuskina, mutta jopa 29 prosenttia vastaajista kertoo joutuneensa sivullisena läheltä piti-vaaratilanteeseen sähköpotkulaudan kanssa.
– Vuokrattavien sähköpotkulautojen maksiminopeus on 20 kilometriä tunnissa. On ymmärrettävää, että näissä vauhdeissa ohjattavuus jalankulkijoiden keskuudessa vaikeutuu ja läheltä piti -tilanteita syntyy paljon. Tässä vauhdissa törmäys jalankulkijan kanssa vastaa samaa kuin aikuinen ihminen sprinttaisi täysiä päin, sanoo Hiljander.
Vastauksien prosenttiosuudet ovat pysyneet miltei muuttumattomana syksystä 2023, jolloin Pohjola Vakuutus viimeksi teki kyselytutkimuksen asiasta.
Syksyn tullen pimeys, vesisateet ja pudonneet lehdet lisäävät riskejä kevyessä liikenteessä. Talven tullen sähköpotkulautailu on erittäin riskialtista: loska, jää ja lumi heikentävät pitoa ja jarrutustehoa.
Yleisimpiä sähköpotkulautoihin liittyviä onnettomuuksia ovat Pohjola Vakuutuksen tilastojen perusteella kaatumiset. Vammoissa korostuvat käsi, polvi ja nilkka. Myös päänalueen vammat näkyvät tilastoissa hammasvaurioista aina vakaviin aivovammoihin asti.
Sähköpotkulautaonnettomuudet ovat vakavampia kuin polkupyöräonnettomuudet. Polkupyöräilijöille sattuvien vahinkojen keskikorvaus oli noin 740 euroa, kun taas sähköpotkulautaonnettomuuksien keskikorvaus oli noin 900 euroa. Vakavammissa, leikkausta vaativissa onnettomuuksissa korvaus nousee jopa yli 3000 euron.
Syksyn tullen keliolosuhteet muuttuvat vaarallisemmiksi, ja tällöin myös itsensä suojaamisen tärkeys korostuu.
– Kypärä on ehdoton varuste sähköskuutilla ajettaessa. Sen merkitys korostuu jään, loskan, lumen ja teiden epätasaisuuksien takia. Kannattaa myös harkita polvi- ja kyynärsuojien käyttämistä, Hiljander sanoo.
OP Ryhmän syyskuussa toteutettuun kyselyyn vastasi internetpaneelissa yli 18-vuotiaita suomalaisia yhteensä 1 042. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)