Jarno Puumalainen haluaa kirkastaa hopean kullaksi kotimaastoissa
Raision moottoriradan ympäristössä ratkaistaan off road trialin Euroopan mestaruudet 19.–20. heinäkuuta. Kyseessä on toinen kerta, kun Euroopan mestaruudet ratkotaan Raisiossa. Paikalle on tulossa 87 maanosan maastoajamisen huippua.
– Kilpailijoita on tulossa 15 maasta. Pohjoismaiden lisäksi kisaajia on tulossa muun muassa Espanjasta, Italiasta, Saksasta, Sveitsistä ja Bulgariasta, kertoo Raision Urheiluautoilijoiden Jarno Puumalainen.
Puumalainen on paitsi mukana kisan järjestelyissä, hän myös kisaa EM-tittelistä. Puumalaisen ja Miika Niinimäen muodostamalla autokunnalla on puolustettavanaan viime vuoden EM-hopea modified-luokassa.
– Tänä vuonna mestaruus on ehdottomasti tavoitteena. Saamme vähän kotikenttäetuakin, kun Raisiossa maasto on hyvin pitkälle kalliota. Tällaiset maastot eivät ole keskieurooppalaisille niin tuttu. Se vähän harmittaa, etteivät viime vuoden voittajat pääse tänä vuonna puolustamaan voittoaan, Puumalainen sanoo.
Off road trialin kisapäivä koostuu kymmenestä tai 12 jaksosta, jotka saa ajaa päivän aikana vapaassa järjestyksessä ensimmäistä jaksoa lukuun ottamatta. Sen järjestäjät määräävät. Kisaajat saavat sen jälkeen suorittaa muut jaksot vapaassa järjestyksessä päivän aikana.
– Raisiossa kisapäivä alkaa kello 8 ja kello 18:aan mennessä kaikki jaksot pitää olla ajettuna. Jaksojen välissä autoja saa korjata ja huoltaa haluamansa mukaan, Puumalainen kertoo.
Jaksolla on portteja, joista tulee ajaa läpi määrätyssä ajassa. Yleensä aikaa on käytettävänä viisi minuuttia per jakso.
Jaksoilla portteihin on merkitty ajojärjestys sekä ajosuunta, kaikilla luokilla on omat värinsä. Lajissa on viisi ajoneuvoluokkaa. Tulos ratkaistaan virhepistein. Virhepisteitä tulee portti- ja siimakosketuksista, peruutusvaihteen käytöstä ja ajamattomista porteista.
Puumalaisella on pitkä kokemus off road trialista. Hän alkoi kisata lajissa 1990-luvulla. Sitä ennen ajokokemusta oli kertynyt rallista ja jokkiksesta.
– Off roadissa minuun vetosi ennen kaikkea sosiaalisuus ja yhteisöllisyys. Jaksoilla ajetaan tosissaan, mutta muuten ollaan kavereita. Kavereita autetaan ja muiden kilpailijoiden autoja korjataan yhdessä. Sekään ei ole harvinaista, että lähdetään hakemaan toiselle kilpailijalle varaosia kauempaa kesken päivän. Samanlainen henki on kaikkien kisaajien kesken kansallisuudesta riippumatta, Puumalainen sanoo.
Toisinaan jaksoille kysytään myös kilpakumppaneilta vinkkejä.
– Se on sitten vähän tilannekohtaista annetaanko niitä vinkkejä. Jos on omasta mielestään keksinyt jonkun näppärän ajolinjan jaksolle, kannattaa se ehkä pitää omana tietonaan.
Ilkka Lappi